I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, August 15, 2008

Tips Memelihara Kucing Parsi

Post maut!
U nak belai i tak?
Kita dah ready nak jalan2 ni!
Bestnye kene peluk abg daniel
Malas nak bangunlah!
Ni masa tommy umur 2 bulan , kiut kan?
zzzzzzzzzzzzz sedap sangat tidur cam ni!
Tommy besar dah.... sekarang umur 7 bulan. Tapi boroi lah!
Tommy lepak tengok tv bersama silver!


Kalau kita tengok gambar2 di atas, rasa geram kan tengok keletah mereka. Kucing parsi memang manja dan mempunyai attitude yg baik. Saya mula bela kucing parsi sejak tahun 2000 tapi sayang dah kena curi oleh orang yg tiada perasaan. Tommy ( Hitam putih ) dan Mia Silver ( Grey ) saya beli pada tahun ini. Tommy dah berumur 7 bulan dan Silver 4 bulan.
Bukan semua orang boleh bela kucing parsi. Walaupun ada bajet tapi nak jaga mengalahkan bayi! Kos agak tinggi malah hingga mencecah RM 500.00 sebulan. Kalau beras 5 kilo berharga RM18 tapi makanan kucing yg berjenama seperti Royal Canin & Science Plan berharga RM18 - RM20 SEKILO! Untuk makanan basah pula seperti ikan tuna segar, ayam, daging, seafood; harga setin adalah sekitar RM 3.75. Dan 1 tin hanya untuk 1 meal untuk 2 ekor kuching dewasa. Gempakkan?
Biasanya makanan kering berbentuk pepejal harus ada setiap masa di dalam mangkuk makanan mereka kerana kucing makan tidak tentu masa 'irrigular hours'. Sementara makanan basah biasanya untuk breakfast & dinner mereka. Kucing Parsi juga diberi minum susu khas berbentuk tepung. Walaubagaimanapun tidak semua mereka sukakan susu. Oleh itu air minum harus sentiasa cukup untuk satu hari dan haruslah bersih dari debu dan kotoran.
Anda juga harus menyediakan ubat-ubatan seperti liquid pencuci telinga, pil vatamin, pil kalsium, ubat cacing, pil selsema, pil untuk bulu dan kecantikan kulit dsbnya.
Pasir untuk tandas mereka juga perlu dibeli. Pasir khas ini dapat menyahkan bau dan senang untuk dibersihkan. Satu paket seberat 1 kilo berharga sekitar RM12.00. Lazimnya semua kucing parsi adalah 'toilet trained'. Mereka tidak akan buang air kecil atau besar di merata tempat. Mereka mempunyai tandas khas yang perlu dibersihkan setiap kali ada najis didalamnya. Sekiranya najis tidak dibuang, mereka tidak akan buang air sehinggalah tandas mereka dibersihkan.
Saya kerap kali membawa Tommy & Silver berjalan-jalan. Mereka akan dimasukkan kedalam 'voyager' iaitu kandang berbentuk beg. Sepanjang perjalanan mereka jarang atau tidak pernah buang air. Akan tetapi, apabila balik ke rumah, mereka akan terus berlari ke tandas masing2 untuk buang air. Lucu kan?
Bulu kucing parsi juga perlu di sikat sekurang-kurangnya 2 kali sehari untuk membuang bulu2 yg gugur & berpintal. Sekiranya tidak disikat ia akan berpintal ( tanggle ) dan terpaksa digunting. Ini akan mencacatkan bulu mereka.
Ia juga kerap dihantar ke Klinik Haiwan atau Veterinary (Vet) untuk mendapat suntikan Vaksin. Sesetengah kucing parsi alah kepada cuaca hujan yang melampau, mereka boleh dijangkiti selsema! Kos untuk mendapat pemeriksaan doktor adalah sekitar RM 35.00.
Selain itu juga, mereka perlu dihantar untuk 'grooming' ( didandan ) iaitu, dimandikan serta shampoo, dipotong bulu di bahagian perut & kaki supaya tidak berserabut. Kuku juga perlu dipotong, malah gigi mereka pun di gosok untuk mengelakkan plag gigi.
Aksesori kucing juga amat mahal. Dari sikat, barang permainan (toy), rantai, hingga ke baju! Baju kucing juga adalah pelbagai; ada skirt, topi, kasut, kelip rambut, dsbnya. Harga dari RM20 dan keatas malah mencecah hingga RM 50.00 bergantung kepada kualiti. Tempat tidur juga memainkan peranan. Ada yang berbentuk bakul malah berbentuk rumah.
Sekiranya kita pergi travelling, mereka akan di hantar ke Pet Shop untuk 'boarding' service. Satu malam adalah RM12.00 seekor dan bergantung kepada saiz kucing. Bayangkan kalau kita ada 4 ekor kucing dan boarding selama 1 minggu? Jumlahnya adalah lebih kurang RM 336.00 !!! Tidak lagi termasuk sekiranya semasa 'boarding' mereka demam dan belanja perubatan sudah tentunya mahal. Sanggup ke bayar? Tapi alah bisa tegal biasa. Kerana sayang, pemilik kucing tidak kisah berbelanja lebih sikit. Semasa 'boarding' mereka akan dijaga dengan baik dan teliti. Makan minum mereka terjaga malah tahap kesihatan mereka pun turut diperiksa.
Semua perkhidmatan di atas adalah kos. Mungkin bagi orang ia tidak berbaloi, tetapi bagi saya ia adalah satu kepuasan! Sesetengah orang mungkin berhabisan duit dengan aksesori kereta, motosikal, memancing dsbnya tapi saya amat menyayangi binatang. Sedari kecil saya banyak memelihara binatang seperti arnab, tikus bulan, guinea pig, ikan emas, burung, malah anak ular sawa! Akan tetapi apabila sudah bekerja, saya tidak mempunyai cukup masa untuk semua itu. Mungkin setelah pencen nanti saya akan buat kawasan rumah saya seperti mini zoo! Mesti best kan!
Nasihat saya bagi sesiapa yang dah mula berjinak2 hendak memelihara kucing parsi, hendaklah bersedia dari segi kewangan, mental & fizikal, kerana ia memerlukan banyak pengorbanan & komitmen yang tinggi.
Kepada siapa2 yang ingin berkongsi minat dengan saya iaitu memelihara kucing parsi, sila hantarkan gambar2 kucing anda kepada saya di emel jefbuj@yahoo.com dan saya akan postkan di dalam blog ini untuk kita kongsi bersama ' the beauty of persian cat '.