I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, September 28, 2008

Happy Birthday Zurina!






Tanggal 28 September yang lalu merupakan hari jadi adik saya Zurina. Pada hari tersebut beliau datang ke Sibu untuk menyambut hari raya bersama suami & anak-anak. Mereka driving all the way from Labuan ( jauh tu ! ) semata-mata utk sama-sama menyambut lebaran dengan bonda.
Saya memberi kejutan dengan menghadiahkan sebiji kek ' Oreo Cheese Cake ' ! Sodappp !

Kesempatan ini saya ucapkan " Selamat Hari Jadi'' semuga murah rezeki & panjang umur...................

Friday, September 26, 2008

Uniknya Pantun Negeri di Malaysia

Kelantan
Make ikke cicoh budu
Jange lupo tambah satar
Kelik rayo taksir laju
Nani rayo dale sepita

Terengganu
Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile

Pahang
Sepadan Pahang ada kesino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang daging


Johor
Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite tak suke
Esok lusa hari raye
Sama-sama bersuka rie

Melaka
Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalau balik naik kereta
Jangan pandu kalau ngantok


Negeri Sembilan
Masak lomak cili api
Campo dongan daun turi
Hari rayo kolompo sopi
Tinggal penyamun dan pencuri


Selangor / KL
Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Ang Pau ada bagi gua dulu

Perak
Gulei tempoyak ikan mayong
Doroyan busuk tebok tupei

Pandu hemat ingat kampong
Ase teman slamat sampei


Kedah
Aloq Staq terketaq-ketaq

Lapaq perut makan pau
Macamana tak ketaq
Kena paksa bagi Ang Pau



Pulau Pinang
Nasi kandar kedai mamak
Anak mami juai pasemboq
Lepah raya jangan dok triak
Kalau ceti mai kot dapoq


Perlis
Padang besaq kecik aja
Tempat Siam lalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang


Sabah / Labuan
Hari raya hari basar
Mari kamu datang ke rumah
Apa kau indak sadar
Kamu anek terlabih sudah


Sarawak
Malam raya kamek bertuntong
Mak gago molah kelupis
Munlah kao nukuk suntong
Kelak ku makan sampe lengis

Wednesday, September 24, 2008

AL FATIHAH


Di hari Lebaran yang bakal tiba, tidak akan saya lupakan Ayahanda tercinta Allahyarham Haji Bujang Soleiman Siong yang telah kembali ke Rahmatullah pada tanggal 9 Julai 2003,
semuga rohmu dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama
orang yang beriman. Segala memori indah bersamamu
tidak akan anakanda lupakan selagi hayat
dikandung badan.



Al Fatihah.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

Bersama anak-anak saudara

Abang Azmi & Kak Norma serta Bonda Hajjah Shuhada
Jefrey & Anakanda Daniel Haqeem
Keluarga Adinda Zarinie & Suami, Zunkifli serta anak-anak Aqila, Shikin & Iesha ( baju biru sedondon ) di Banting, Selangor


Adinda Zurina & suami, Yaman serta Syasya & E'ish
Kekanda Azmi & anak2 Azrie, Wawan & Shahirah ( Baju hijau sedondon )


Saya, Daniel & bonda
Datuk & nenek di Brunei Darussalam ( Pengiran Hj.Sabtu & Hajjah Kunting )


Kesempatan ini saya ambil untuk mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua yang mengenali saya terutama pengikut setia blog ini, juga teman2 lama semasa belajar di ITM, Shah Alam batch 1985/87, sahabat2 yang sama-sama belajar di Tokyo, Jepun batch 1988/1991, serta semua sahabat handai dan saudara yang berada di Semenanjung, Sabah & Sarawak. Selamat Menyambut Aidil Fitri, Maaf, Dzahir & Batin.


Ampun & Maaf seandainya ;
Pernah tersilap bicara
Termarah yang tak kena
Tertanya tak tentu hala
Tersasul yang tak sengaja
Terpukul kat mana-mana
Terpekik kat telinga
Terhantuk dikepala
Terpinjam harta benda
Termoody tak semena-mena
Terguris bila-bila
Terlawak bagai nak gila
dan macam-macam yang sewaktu dengannya

Maaf di minta, ampun dipohon
MAAF ZAHIR dan BATIN




Kuching & The Spring

Boulevard Kuching

The Perfect Password

A woman was helping her husband set up his computer, and at the appropriate point in the process, told him that he would now have to enter a password. Something he will use to log on. The husband was in a rather amorous mood and figured he would try for the shock effect to bring this to his wife 's attention. so, when the computer asked him to enter his password, he made it plainly obvious to his wife that he was keying in...
P.....
E.....
N.....
I.....
S.....

His wife fell off her chair laughing when the computer replied:
PASSWORD DENIED - NOT LONG ENOUGH

Bhai-logy Lesson

Q: Why are there so many Sikh money changers in Singapore ?
A: Because they like to deal in Singh dollars.

Q: Why do Sikhs make good shopkeepers?
A: Because when you enter their shop to buy
something, you are the buyer; which makes them the buyee.

Q: What do u call a Bhai who wants to make a U-turn?
A: Ke belakang-pu Singh

Q: What do you call a Bhai who drinks only beer?
A: Jasbir Singh

Q: What is the study of young bhais?
A: Microbhailogy.

Q: What was Mrs. Singh called when she posed for Playboy?
A: Bohcheng Kaur

Q: What was Mrs. Singh called when she joined a
Cantonese criminal gang?
A: Tai Kaur

Q: Where to find a Bhai doctor?
A: At Tantock Singh Hospital , S'pore.

Q: What do you call a Bhai who comes to visit you every three days?
A: Sarjit Singh

Q: What do you call a Bhai who's lost?
A: Miss Singh

Q: What do you call a Bhai who lives between
Singapore and Kuantan?
A: Mer Singh

Q: What do you call a Bhai who's coming only tomorrow?
A: Mahjit Singh

Q: What do you call a Bhai who likes Chinese herbs?
A: Gin Singh!

Q: What do you call a Bhai on a tightrope?
A: Balance Singh

Q: What is the official mode of transport for Bhais?
A: Bhaicycles

Q: What heart surgery procedure did Mr. Singh undergo?
A: A bhaipass.

Q: What do you call a Sikh who is covetous?
A: Gian Singh

Just Passing Through

A Sikh was on his way to Khalsa Club when he decided to take a
short-cut through somebody's garden. The Owner comes out angrily
shouting : Hey, do you
know you are trespassing?
Sikh answered : No, I'm Jaspar Singh

Tuesday, September 23, 2008

Hati-hati beli ubat batuk

UBAT BATUK DAN SELSEMA KITA RUPANYA MERBAHAYA KERANA BOLEH MENYEBABKAN PENDARAHAN OTAK PENARIKAN SEMULA UBAT MENGANDUNGI PHENYLPROPANOLAMINE
(Mesej asal oleh Dato' Dr Jemilah Mahmood, Hospital Gleanagles)

PERHATIAN!!! SILA BACA DENGAN TELITI DEMI ANAK-ANAK ANDA DAN ORANG LAIN YANG ANDA KASIHI!


Kesemua ubat yang mengandungi PHENYLPROPANOLAMINE sedang ditarik balik.
Anda boleh menghubungi nombor 800 yang tersenarai di semua kotak ubat dan bertanyakan tentang bayaran balik. Sila baca dengan TELITI, kerana sesetengah daripada anda menggunakan ubat-ubat ini (salah satunya ialah Alka Seltzer Plus).
BERHENTI MENGAMBIL sebarang ubat yang mengandungi PHENYLPROPANOLAMINE .
Ia didapati berkait rapat dengan pertumbuhan hemorrhagic stroke (pendarahan otak) di kalangan wanita berumur 18-49 dalam masa tiga hari selepas mengambilnya. Masalah tersebut belum dikesan untuk lelaki, tetapi FDA menyarankan setiap orang (termasuk kanak-kanak) mencari alternatif lain.

UBAT-UBATAN BERIKUT MENGANDUNGI PHENYLPROPANOLAMINE :

Acutrim Diet Gum Appetite Suppressant
Plus Dietary Supplements
Acutrim Maximum Strength
Appetite Control Alka-Seltzer Plus
Children's Cold Medicine Effervescent
Alka-Seltzer Plus Cold medicine (perasa ceri atau oren)
Alka-Seltzer Plus Cold ! Medicine Original
Alka-Seltzer Plus Cold & Cough Medicine Effervescent
Alka-Seltzer Plus Cold & Flu Medicine Effervescent
Alka-Seltzer Plus Cold & Sinus Effervescent
Alka Seltzer Plus Night-Time Cold Medicine Effervescent
BC Allergy Sinus Cold Powder
BC Sinus Cold Powder
Comtrex Deep Chest Cold & Congestion Relief
Comtrex Flu Therapy & Fever Relief
Day & Night Contac 12-Hour Cold Capsules
Contac 12 Hour Caplets
Coricidin D Cold, Flu & Sinus
Dexatrim Caffeine Free
Dexatrim Extended Duration
Dexatrim Gelcaps
Dexatrim Vitamin C/Caffeine Free
Dimetapp Cold & Allergy Chewable Tablets
Dimetapp Cold & Cough Liqui-Gels
Dimetapp DM Cold & Cough Elixir
Dimetapp Elixir
Dimetapp 4 Hour Liquid Gels
Dimetapp 4 Hour Tablets
Dimetapp 12 Hour Extentabs Tablets
Naldecon DX Pediatric Drops
Tavist-D 12 Hour Relief of Sinus & Nasal Congestion
Triaminic DM Cough Relief
Triaminic Expectorant Chest & Head Congestion
Triaminic Syrup Cold & Allergy
Triaminic Triaminicol Cold & Cough

Adalah difahamkan pihak pengeluar Triaminic dengan secara sukarela menarik semula ubatan berikut kerana mengandungi campuran yang menyebabkan stroke dan serangan mengejut kepada kanak-kanak :
Orange 3D Cold & Allergy Cherry (merah jambu) 3D Cold & Cough Berry
3D Cough Relief Yellow 3D Expectorant
Jadi, bertindaklah mulai sekarang sebelum terlambat!

Monday, September 22, 2008

Malaysia's 'worst in the world' taxis tarnish national image

The ads promoting "Malaysia: Truly Asia" aim to welcome visitors with a warm smile to a prosperous and modern nation, so the taxi fleet branded "the worst in the world" can come as a bit of a shock.
Even the locals are not spared the shabby service of unkempt and hostile drivers behind the wheels of decrepit vehicles who refuse to use the meter, overcharge and pick-and-choose which destinations they will travel to.
At the popular KLCC mall under Kuala Lumpur's iconic Petronas Twin Towers is a typical scene, as a gang of cabbies negotiate with a young Norwegian couple just metres from a signboard warning against "taxi touts".
"Flat rate, flat rate, no metre," one driver insists as the tourists try to find a cab to take them to their hotel, less than two kilometres (1.2 miles) away.
Anxious to escape the baking heat, they agree to pay 25 ringgit (7.22 dollars) for a trip that would have cost less than three ringgit on the meter.
"Is it expensive? We don't know, we thought it is normal here," said the woman as they piled in with their shopping bags.
More frequent visitors, however, are vocal in their criticism and say that aggressive and unprofessional drivers are tarnishing the nation's image as a squeaky clean and hospitable destination.
"I first visited Malaysia in 2006 and I was impressed by everything I saw except for the worst taxi service I have endured," said Kabir Dali, an Indian tourist waiting in vain for a metered taxi at another mall.
"I paid a whopping 260 ringgit (74 dollars) from the Kuala Lumpur International Airport to town and was later told that was twice the proper amount."
Complaints about taxis are common in many countries, but in Malaysia it has escalated to an outpouring of frustration, on blog sites and in letters to newspapers.
In a survey by the local magazine The Expat, some 200 foreigners from 30 countries rated Malaysia the worst among 23 countries in terms of taxi quality, courtesy, availability and expertise.
The respondents lashed the fleet as "a source of national shame" and "a serious threat to tourists -- rude bullies and extortionists".
Salvation is in sight though, as a number of smaller, up-scale operators enter the market to provide a more expensive but quality taxi service for frustrated visitors and locals.
The uniformed drivers, behind the wheels of smart new multi-purpose vehicles and sedans, switch on the meter as a matter of course and do not refuse destinations -- surprising and delighting commuters in the capital.
Abdul Razak, operations manager for Dubai-based Citicab which launched here in January, said that even in poorer nations such as Thailand and Indonesia, taxis are smarter and the drivers far more courteous.
"I would say it is the worst in this region, undoubtedly. I have travelled to all countries in this region and our company operates taxis in many parts of the world. The situation here is the worst I have seen," he told AFP.
"The vehicles are in shabby condition, the driver will take you if he likes your face -- that is, if he agrees with where you want to go for the price he insists on."
The government has called on taxi firms to lift their standards, but various campaigns have achieved little, and many blame the lack of enforcement on rampant corruption in the police and bureaucracy.
"It is difficult for the roads and traffic department to take stern action," said a security officer at one city mall as he watched the touts swoop.
"Taxi operators and the company which hold the licences are all linked to some politician or another," he said. "Drivers here are ruthless because they are unchecked by authorities who are almost non-existent."
John Koldowski, from the Pacific Asia Travel Association, said that "less than desirable" taxi drivers have an outsize impact on a nation's image.
"The first contact a tourist gets with locals is often during airport transits to hotels and it creates a very, very strong first impression, either be good or bad," he said.
"Authorities certainly need to do their jobs and act upon any complaints strongly, quickly and visibly."
komen jefbuj:
Tidak dinafikan pengalaman naik teksi di KL amat menyakitkan hati. Mereka seolah2 tidak bagi muka kepada orang tempatan. Yang pelek nya mereka yang menentukan destinasi, bukan kita. Contohnya, kita hendak ke Bukit Bintang dari SOGO. Pemandu teksi boleh jawab ' tidak boleh, banyak jem ini jam! '. Walhal kita telah beratur di Taxi Stand berjam2 lamanya. Tapi bila Mat Salleh, ' no problem sir !' paham2 la alamat kena sembelih la pelancong tu. Perkara ni berlaku bertahun2 lama nya tapi siapa yang seharusnya memantau perkara ini????? Lu jawablah sendiri!
Apa2 pun saya kurang bersetuju dengan artikel di atas sebab kebanyakkan insiden berlaku di KL bukan di tempat lain. Sebab KL je nama Malaysia di sebut, terus jadi 'the worst in the entire world'. Tak adil kan? Ye lah kata orang tua, ' disebab nila setitik, rosak susu sebelanga! ' Negara dia orang tu bagus sangat ke???

Kecoh bila Mawi hendak kahwin

Oleh Hanizam Abdullahhanizam@bharian.com.my

PEJAM, celik, pejam, celik dah nak raya. Begitulah waktu yang kita semua tahu bukannya penunggu setia. Lalu, Insya-Allah pada 1 Oktober ini umat Islam satu Malaysia akan menyambut sinar Syawal. Dalam konteks dunia hiburan, semarak sinar Syawal juga membawa berita gembira bahawa bintang paling popular, Mawi semakin menghampiri hari bahagianya. "Lepas raya ada PC kak," bisik Ikin, buah hati Mawi yang teman lihat semakin anggun ketika ditemui di majlis berbuka anjuran Astro bagi meraikan rakan niaga, artis dan pihak media. Jangan tak tahu itulah kali pertama teman memenuhi jemputan berbuka puasa kerana selalunya ia banyak dihabiskan dengan kaum keluarga. Bukan tak sudi tetapi tak sanggup melihat dua anak teman itu tanpa orang tua di sisi. Ahh... cerita lama yang timbul saban puasa. Ikin berkata begitu ketika teman bertanya mengenai tarikh sebenar perkahwinannya yang heboh sangat diperkatakan khalayak sejak Mawi sudah begitu terbuka bercakap mengenai hubungannya dengan gadis yang berasal dari selatan tanah air itu. Bukan sekadar bercakap tetapi Mawi juga sudah tak segan lagi kelihatan di sisi Ikin waima untuk sesi fotografi sekalipun. Semua media dapat dan siapa pun tak boleh dabik dada dapat eksklusif gambar Mawi.



PC yang dimaksudkan Ikin itu merujuk kepada sidang media yang akan dibuat pasangan ini bagi mengumumkan tarikh sebenar mereka akan diijabkabulkan sebagai suami isteri. Eloklah tu kerana tak elok biar orang banyak sangat berteka-teki apatah lagi bukan tak dengar juga suara nakal yang berkata perkahwinan itu tidak akan terjadi. Itu suara orang yang tak mahu lihat pasangan ini bahagialah. Hati orang kita mana nak tahu. Orang kata rambut saja sama hitam tetapi hati memanglah lain-lain. Macam cerita Datuk Siti Nurhaliza dan Datuk Seri Khalid Mohd Jiwa, yang tak habis-habis orang nak jaja. Terbaru cerita kononnya Siti bermadu. Orang kata ada gambar tetapi selagi teman tak tengok dan ada bukti seperti surat nikah teman anggap ia sekadar gosiplah. Baguslah juga Datuk K sendiri yang tampil dan nafikan cerita itu. Sejak zaman sebelum dia orang kahwin lagi teman dah pesan kepada Datuk K, semua ini menjadi rencah dunia hiburan apatah lagi kalau berkahwin dengan orang popular macam Siti. Sabar sajalah...



Begitulah juga dengan nasib Mawi. Bahana menjadi bintang paling popular begitulah. Semua orang hendak tahu - daripada cerita cinta, kahwin dan kemudian dapat anak - orang semua nak tahu dan nak bercerita. Sudah kahwin dan belum dapat anak pun orang mengata juga. Paling tidak, adalah yang orang akan kata, "Ala... tak suburlah tu!" Jadi pekakkan saja telinga itu. Bak selalu yang dikatakan Kak Engku, "Tak suka dengar, tutup telinga!" Macam-macam jugalah yang teman dengar mengenai persiapan Mawi dan Ikin untuk hari perkahwinan mereka. Ada yang kata, Mawi mahukan konsep Jawa. Eh tak, Mawi sebenarnya mahukan konsep ala Morocco, kata yang seorang lagi. Begitu juga soal hak eksklusif penyiaran mengenai majlisnya. Ada yang beritahu, TV3 sudah hampir pasti mendapat haknya. Ada pula yang kata, eh mana boleh, Mawi dilahirkan daripada program terbitan Astro, mana boleh dia ke TV3? Entahlah, suka hati Mawilah. Majlis dia dan dia yang hendak kahwin. Itu kata temanlah tetapi kalau majlis perkahwinan yang ditaja begitulah jadinya. Akhirnya, orang yang sewajarnya menjadi raja sehari, hanya tinggal nama saja. Ketika ini juga teman dengar berebut-rebut jugalah pereka fesyen yang menawarkan diri untuk membuat busana pengantin. Beberapa nama timbul tetapi tak tahulah teman, siapa yang akan mendapat perhatian Mawi. Ini adalah antara cerita seronok apabila menjadi orang popular, semua orang hendak taja.


Macam majlis kahwin Siti dan Datuk K dululah, semua orang berebut-rebut untuk menjadi sebahagian daripada sejarah itu. Semua orang hendak enter frame dan ada kalanya orang yang tak berkenaan pun sibuk juga. Iyalah nama besar, coverage dan mileage pun besarlah. Untuk batu tenggelam, untung sabut timbul. Ada yang nama terus jadi besar dan popular sejak terbabit dengan orang besar dan popular. Tengah nama sedang mekar dan segar inilah hendak buat itu semua. Apabila orang sudah tak kuasa lagi, media pun tak ambil peduli. Tetapi ada juga artis yang jatuh sebab media sudah tak kuasa lagi dan lepas itu khalayak pun sudah tak ambil peduli. Ketika itu, barulah tahu langit tinggi rendah. Itulah sebabnya teman selalu nasihat kepada artis, kalau merenung bintang di langit jangan lupa rumput di bumi. Ok, jaga diri, jumpa lagi!

Sunday, September 21, 2008

Tahukah Anda ???

1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna Yoshida Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di duniayang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni..
2. bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun.Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.
3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!! Coklat mampumerosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyakmampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.
4. Kebanyakan lipstick yang kita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses. 5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.
6. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka..
7. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.
9. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh.Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan di mana mangsa berada.
10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketika anda menggunakan flush tandas.
11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan 12345678987654321. 12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.
13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'octothorp'.
14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.
15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.
16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.
17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.
18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.
19. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.
20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.
21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.
22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.
23. Terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk-penduduknya.
24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta.
25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.
26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa (10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja)
27. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah'flutterby'.
28. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita sendiri.
29. Tahukah anda senarai ini tiada no 8.
30. Dan kebanyakan pembacanya membaca fakta ini semasa waktu office... Pelik bukan!
31. Anda pasti menyemak kembali senarai ini sekali lagi untuk mengesahkan tiada no 8. kan ?
OK dah pegi buat keja

Saturday, September 20, 2008

KENALI NABI MUHAMMAS SAW SECARA LAHIRIAH

Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan orang ulama Yahudi yang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keislaman dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda.
Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah :
- Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah saw
- Aku melihat cahaya dari lidahnya..
- Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit..
- Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.
- Rasulullah umpama matahari yang bersinar.
- Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.
- Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya spt bulan purnama....
- Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.
-Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.
- Wajahnya seperti bulan purnama.
- Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah ditengahnya...
- Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
- Mata baginda hitam,dengan bulu mata yang panjang.
- Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.
- Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.
- Mulut baginda sederhana luas dan cantik.
- Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.
- Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.
- Janggutnya penuh dan tebal menawan.
- Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca Warna> lehernya putih seperti perak sangat indah.
- Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.
- Rambutnya sedikit ikal.
- Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan> kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.
- Rambutnya terbelah di tengah.
- Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.
- Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara> kedua bahunya lebih drpd biasa.
- Seimbang antara kedua bahunya.
- Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya,jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.
- Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.
- Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik. Kakinya berisi tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.
- Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.
- Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.
- Warna putihnya lebih banyak.
- Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.
- Warna kulitnya putih tapi sihat.
- Kulitnya putih lagi bercahaya.
- Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan> kukuh.
- Badannya tidak gemuk.
- Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.
- Perutnya tidak buncit...
- Badannya cenderung kepada tinggi,semasa berada di kalangan org ramai baginda kelihatan lebih tinggi drpd mereka.
KESIMPULANNYA :Nabi Muhammad sa.w adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh sepanjang zaman. Semulia-mulia insan di dunia.....untuk mengingatkan kita..> Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. "Bolehkah saya masuk?" tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, "Maafkanlah, ayahku sedang demam," kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu. Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata> dan bertanya pada Fatimah, "Siapakah itu wahai anakku?"."Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya," tutur Fatimah lembut.
Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang> menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah> anaknya itu hendak dikenang. "Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan> pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut," kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakan tangisnya.
Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah> menanyakan kenapa Jibril tidak ikut bersama menyertainya. Kemudian dipanggillah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan> penghulu dunia ini. "Jibril, jelaskan apa hakku nanti> di hadapan Allah?" Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. "Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti rohmu. Semua surga terbuka lebar> menanti kedatanganmu, " kata Jibril. Tapi itu ternyata> tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan.
"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi. "Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?" "Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku> pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan surga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril. Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh,> urat-urat lehernya menegang."Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.
"Siapakah yang sanggup, melihat kekasih> Allah direnggut ajal," kata Jibril. Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada> umatku. "Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis-shalaati, wamaa malakat aimaanukum - peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu." Di luar, pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan.. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. "Ummatii, ummatii, ummatiii!"- "Umatku, umatku, umatku" Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Allaahumma sholli 'alaa Muhammad wa'alaihi> wasahbihi wasallim. Betapa cintanya Rasulullah kepada kita.

Friday, September 19, 2008

Hanya Ingin Mengingatkan

Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima (5) Kali ...
1. Aku rumah yang terpencil,maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.
2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu,bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.
4. Aku rumah ular berbisa,maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.
5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,maka banyaklah bacaan "Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.
Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya .........
1. Dunia itu racun,zuhud itu ubatnya.
2. Harta itu racun,zakat itu ubatnya.
3 . Perkataan yang sia-sia itu racun,zikir itu ubatnya.
4 . Seluruh umur itu racun,taat itu ubatnya.
5. Seluruh tahun itu racun,Ramadhan itu ubatnya.
Nabi Muhammad S.A.W bersabda : Ada 4 di pandang sebagai ibu ", iaitu :
1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.
2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA.
3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA.
4. Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR.
Berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan kesabaran. Beberapa kata renungan dari Qur'an :
Orang Yang Tidak Melakukan Solat:
Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar
Zuhor : Tidak diberikan berkah dalam rezekinya
Asar : Dijauhkan dari kesihatan/kekuatan
Maghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.
Isyak : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya

Thursday, September 18, 2008

AYAM KERISIK (10 )


Bahan-bahannya :

1 Ekor ayam di potong 14
Tepung kunyit
Garam
8 biji bawang merah, 5 ulas bawang putih, 2 biji bawang besar & 2 inci halia
( semua dikisar - Bahan A )
2 sudu makan serbuk kari
2 sudu makan serbuk cili ( ikut selera pedas masing-masing )
2 sudu sos tomato
2 sudu sos tiram
2 batang serai
1 paket kerisik
1 kiub Ayam Maggi
2 tangkai daun kari
1 paket santan segera
1 sudu gula apong / melaka
Sedikit garam


Cara-cara

1. Taburkan kunyit & garam pada potongan ayam dan biarkan selama 15 minit. Selepas itu
goreng separuh masak, angkat dan ketepikan.
2. Tumiskan Bahan A hingga naik bau. Masukkan serai.
3. Masukkan serbuk kari dan serbuk cili dan goreng hingga terbit minyak.
4. Masukkan sos tomato, sos tiram, gula apong & kiub Ayam Maggi.
5. Apabila kuah mendidih, masukkan ayam yang telah di goreng tadi dan gaul hingga sebati.
Masukkan kerisik dan taburkan daun kari. Gaul rata.
6. Akhir sekali masukkan santan dan masak hingga kuah agak pekat.
7. Masukkan garam secukup rasa.


Tips

§ Hiaskan dengan hirisan tomato & Cili Hijau.
§ Boleh dimakan dengan ketupat, lemang atau pulut kuning.

BADAK BERENDAM BERJAGUNG (9)




Bahan-bahan:

1/2 paket tepung pulut
1/2 biji kelapa parut ( untuk inti )
3 cawan santan
1 cawan air
8 helai daun pandan (di kisar & di perah patinya)
Gula apong @ melaka
Sedikit gula pasir
Sedikit garam
Sedikit jagung untuk hiasan
Cara-cara
1) Gaulkan Kelapa parut dengan gula apong @ melaka kemudain masak hingga sebati. Ketepikan.
2) Bancuh tepung pulut bersama air dan pati pandan hingga menjadi doh yang lembut.
3) Bentukkan doh bulat-­bulat dan isikan inti ke dalamnya.
4) Bancuhkan santan dengan gula dan sedikit garam.
5) Letakkan doh berinti di dalam loyang /bekas dan tuangkan santan di sekelilingnya.
6) Kemudian kukus hingga masak.
7) Apabila santan sudak masak, angkat dan sejukkan.
8) Apabila menghidang, letak kan inti di atas doh & taburkan sedikit jagung.

Mandi Malam Boleh Sebabkan Lumpuh!

MELAKA - Amalan mandi malam boleh menyebabkan lumpuh! Mungkin ramai yang tidak mempercayainya dan menganggap ia hanya mitos. Namun bagi Umar Abdul Rahman, 62, amalan mandi malam dipercayai telah menyebabkan isterinya, Asnah Yaman, 60, lumpuh seluruh badan sejak empat bulan lalu. Menurutnya, isteri beliau mula mengamalkan mandi malam iaitu antara pukul 8 dan 9 malam setiap hari sejak enam tahun lalu. "Saya pernah menasihatkan isteri agar tidak mandi malam kerana pernah terdengar petua orang tua bahawa mandi malam tidak elok untuk kesihatan," katanya ketika ditemui di rumahnya di Bukit Lintang di sini semalam. Umar memberitahu, nasihatnya itu tidak diendahkan oleh isterinya itu dan beliau (isteri) terus mengamalkan mandi malam setiap hari. "Kira-kira empat bulan lepas, secara tiba-tiba isteri saya mengadu badannya rasa lemah dan hanya berbaring di katil saja. "Namun setelah dua hari, keadaan isteri saya masih tidak berubah lalu saya membawanya ke hospital dan disahkan lumpuh," kata pesara tentera itu. Beliau memberitahu, setelah isterinya lumpuh, beliau semakin yakin bahawa petua itu memang ada kebenarannya dan amalan mandi malam memang boleh mengundang pelbagai penyakit. Ujarnya, selain boleh menyebabkan lumpuh, beliau juga percaya amalan mandi malam boleh menyebabkan seseorang itu tidak subur. "Kepada yang suka mandi malam, saya nasihatkan agar tinggalkan amalan itu sebelum terlambat," katanya.

Wednesday, September 17, 2008

Telur Empak (8)


Bahan-bahan


1/2 kilo keledek merah ( sweet potato )
1 kilo kelapa parut ( diperah menjadi santan pekat )
2 biji telur
Tepung gandum
Daun pandan
Gula secukup rasa
1 sudu teh garam


Cara-cara

1. Rebuskan keledek hingga masak , angkat & kupaskan kulit
2. Lenyekkan dan masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit hingga menjadi doh
3. Gentel doh hingga menjadi bentuk telur, masukkan ke dalam loyang
4. Perahkan kelapa hingga menjadi pati santan; masukkan telor dan gula secukup rasa. Gaul rata dan masukkan sedikit garam
5. Masukkan loyang ke dalam periuk kukus. Masukkan adunan santan dan masukkan helaian daun pandan
6. Kukus sehingga kuah agak pekat . Angkat dan hidangkan.


komen jefbuj
Resepi ini adalah resepi warisan keluarga saya. Manisan atau dessert ini disediakan khusus semasa bulan Ramadhan. Rasanya sungguh lemak berkrim. Ia lebih sedap apabila dimasukkan kedalam peti sejuk sebelum dimakan.


THE SEVEN DANGEROUS

DON'T ACT THE 7 ACTIONS BELOW AFTER YOU HAVE A MEAL
* Don't smoke- Experiment from experts proves that smoking a cigarette after meal is
comparable to smoking 10 cigarettes (chances of cancer is higher).
* Don't eat fruits immediately - Immediately eating fruits after meals will cause stomach to be bloated with air. Therefore take fruit 1-2 hr after meal or 1hr before meal.
* Don't drink tea - Because tea leaves contain a high content of acid. This substance will cause the Protein content in the food we consume to be hardened thus difficult to digest.
* Don't loosen your belt - Loosening the belt after a meal will easily cause the intestine to be twisted & blocked.
* Don't bathe - Bathing after meal will cause the increase of blood flow to the hands, legs & body thus the amount of blood around the stomach will therefore decrease. This will weaken the digestive system in our stomach.
* Don't walk about - People always say that after a meal walk a hundred steps and you will live till 99. In actual fact this is not true. Walking will cause the digestive system to be unable to absorb the nutrition from the food we intake.
* Don't sleep immediately - The food we intake will not be able to digest properly. Thus will lead to gastric & infection in our intestine.

Tuesday, September 16, 2008

HAPPY BIRTHDAY I'IESH





Hari ini merupakan hari jadi anak saudara saya iaitu ARIQ FARISH atau nama manjanya I'iesh. Pada 16 September ni masuklah umurnya 2 tahun! I'iesh merupakan anak ke-2 adik saya Zurina yang menetap di Labuan. Nanti kita jumpa Raya di Sibu ye I'iesh !!!! Uncle nak cubit2 pipi awak yang gebu tu!!! Tengoklah koleksi gambar2 I'iesh masa umur 1 tahun. Geram kan? Sekarang ..... rambutnya dah panjang... style ala-ala Nicholas dalam siri TV Eight Is Enough tahun 80an dulu!

Ucapan Selamat Hari Jadi untuk Jefbuj

Sehari sebelum hari jadi saya, telefon saya menjadi hotline apabila ramai yang mengucapkan Selamat Hari Jadi kepada saya. Panggilan datang dari serata Malaysia, yelah saya kan ramai kawan dan saudara. Rasa artis pulak ek! Apa-apa pun saya mengambil ruangan blog ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kerana kalian ingat tarikh lahir saya walaupun ada sesetengah sahabat berpisah berbelas tahun lamanya. Ini menunjukkan betapa mereka menghargai persahabatan & persaudaraan yang terjalin sekian lama. Kebanyakkan mereka mendoakan saya dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur.... AMINNNNN ! Semuga Allah memakbulkan doa ikhlas kalian. Saya pun memohon doa agar kalian dikurniakan kebaikan yang sama.
Antara sms yang saya terima ;
Nudong / KL - Happy Birthday, semuga terus berjaya & berjaya serta dimurahkan rezeki & dipanjangkan umur , sentiasa berbahagia disamping keluarga.
Lemi / Kuching - Happy belated birtheday jeff.
Arshad / Kuching - Happy belated birthday to you.
Norlaily / KL - Happy birthday jeff.
Sawing / Miri - Happy Birthday, all the best, panjang umur murah rezeki.
Tauhid / Kuching - Wish you barkah & selamat sejahtera.
Waty / Kuching - Happy birthday, semoga panjang umur & murah rezeki.
Syasya / Labuan - Happy Birthday uncle jeff
Rafidah /Kuching - Oh yah..... hepi bday!
Hj.Mustafa / KL - Happy Birthday to you, Smoga panjang umur n dimurahkan rezeki.
Adad / KK - Happy birthday to you bro, wish all your dreams come true, God bless u!
Haneef / Limbang - Selamat hari jadi, abang!
Ewan Hartawan / Kuching - Selamat Hari Jadi abang jeff, moga panjang umur & murah rezeki, may Allah bless u !
Zurina / Labuan - Happy Birthday ke 42 tahun, semoga dapat mami untuk daniel!
Yong Roslina / Bangi - Happy Birthday
Itu baru sebahagian dari sms yang saya terima! Tak larat nak tulis... kebanyakkan nya menulis ucapan yang sama. Ini belum lagi panggilan telefon .... Alhamdulillah! Insyallah Allah akan memurahkan rezeki kalian ! DOMO ARIGATO GOZAIMASHITA!

Ayat Baru Jepun

Kalau yang sedang boring-boring tu tak tau nak buat apa, dalam kepala otak asyik fikir POLITIK, REFORMASI dan lapar dahaga sahaja, apa kata kita berhibur sikit dengan lawak nama jepun ni.
01. Yang pemarah - KEIJI CACIMAKI
02. Yang suka berjimat - SAYORI
03. Yang suka layan blues - APO NADIKATO
04. Yang suka belajar - ASHIKO ULANGKAJI
05. Yang kerap bikin kacau - WAKASI HURUHARASUKAMURA
06. Yang bisu - KIETA TADASORA
07. Yang suka makan nasi - NANACHI KASIBANYA
08. Yang sangat kedekut - MATIMATI TAMOKASI
09. Yang suka sangat tidur - ICHIBAN TIDOMATI
10. Yang suka mengintai - HINTAI AKOSUKA
11. Yang tua - TARAGIGI PADAMOKA
12. Yang kena tinggal bini - SUSAHATI BINILARI
13. Yang suka merempit - SAJA CARIMATI
14. Yang Lembab - AYUMI SIPUTBABI

Monday, September 15, 2008

Buat Renungan

Saat itu, Dhuha, hari terakhir aku di Masjid Nabawi untuk menuju Mekah....... .aku bertanya pada Ibu. 'Ibu, kataku, ada cerita apa yang menarik dari Umrah....? ' Maklum, ini pertama kali aku ber Umrah. Dan Ibu, memberikan Tausyiahnya. Ibu adalah pemilik Maknah Tour Travel dimana saya bergabung untuk Umrah di bulan July 2007 yang lalu. Kebetulan umrahku dimulai di Madinah dulu selama 4 hari, baru ke Mekah. Tujuannya adalah mendapatkan saat Malam Jumaat di depan Kabah. Jadi aku punya kesempatan untuk bertanya tentang Umrah.
Ibu berkata...'Shinta, Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup..' Keningku berkerut.... ....'Sedikit sekali Allah > memanggil kita..?' Ibu tersenyum.. 'Iya, tahu tidak apa saja 3 panggilan itu..?' Saya menggelengkan kepala.
'Panggilan pertama adalah Azan', ujar Ibu. 'Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar. Ketika kita sholat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Diatidak 'cepat marah' akan sikap kita. Kadang kita terlambat, bahkan tidak sholat sama sekali karena malas. Allah tidak marah seketika. Dia masih memberikan rahmatNya, masih memberikan kebahagiaan bagi umatNya, baik umatNya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas umat. Nya ketika hari Kiamat nanti'. Saya terpekur.... .mata saya berkaca-kaca. Terbayang saya > masih melambatkan sholat karena meeting lah, mengajar lah, dan lain lain. Masya Allah....... ..
Ibu melanjutkan, 'Shinta, Panggilan yang kedua adalah panggilan Umrah/Haji. Panggilan ini bersifat halus. Allah > memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan sifatnya 'bergiliran' . Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeza dengan hamba yang lain. Jalan nya bermacam-macam. Yang tidak punya wang menjadi punya wang, yang tidak merancang pula akan pergi, ada yang memang merancang dan terkabul. Ketika kita mengambil niat Haji / Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan 'Labaik Allahuma Labaik/ Umrotan', sesungguhnya kita saat itu menjawab panggilan Allah yang ke dua. Saat itu kita merasa bahagia, karena panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali. Allah berkata, laksanakan Haji / Umrah bagi yang mampu'. Mata saya semakin berkaca-kaca. ........Subhanal lah...... > .Saya datang menjawab panggilan Allah lebih cepat dari yang saya rancangkan.. ......Alhamdulillah...
'Dan panggilan ke-3', lanjut Ibu, 'adalah KEMATIAN. Panggilan yang kita jawab dengan amal kita. Pada kebanyakan kes, Allah tidak memberikan tanda tanda secara langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal sholeh. Karena itu Shinta, manfaatkan waktumu sebaik-baiknya. ..Jawablah 3 panggilan Allah dengan hatimu dan sikap yang Husnul Khotimah.... .Insya Allah syurga adalah balasannya.. ....'
** Mata saya basah di dalam Masjid Nabawi , saya sujud bertaubat pada Allah karena kelalaian saya dalam menjawab > panggilanNya. .... Kala itu hati saya makin yakin akan kebesaranNya, kasih sayangNya dan dengan semangat menyala-nyala, saya mengenakan baju Ihram dan berniat..... . Aku menjawab panggilan UmrahMu, ya Allah, Tuhan Semesta Alam........ **
Huraisy
Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang darineraka jahanam yang bernama 'Huraisy' berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya : 'Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?' Huraisy pun menjawab, 'Aku mahu > mencari lima orang.'
Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.
Kelima, orang yang suka minum arak.'
Kesal saya dgn sikap buruk sangka saya terhadap org lain dan sikap tidak tahu berterima kasih dgn kawan yg sentiasa berlapang ..sampaikan pesanan ini biarpn 1 ayat.. Wallahualam

Sunday, September 14, 2008

jefbuj@42





Happy Birthday to meeeeeeeee !!


Hari ini 14 September 2008, merupakan hari jadi saya yang ke 24 tahun. Apa??? 24 ? Sorry,, 42 tahun. Saya dilahirkan pada 14 September 1966. Hai... tak terasa, no more birthday boy tapi birthday Grand Father. Ye lah, sesetengah orang tu bila umur dah cecah 40, dah pun jadi atok atau nenek. Tapi itu zaman dulu lah, sekarang kalau umur 40 tu kehidupan baru nak bermula. Betul tak? Omputeh kata life begins at 40. Entah boleh pakai ke tidak ungkapan itu.


Bagi saya hidup bermula sejak kita akil baligh. Umur sebeginilah kita diwajibkan mengerjakan apa yang wajib terutama solat. Kita kena tahu halal, haram, dosa & pahala. Sepatutnya di umur 40an kita telah bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Sama ada jadi baik atau jahat. Ada sesetengah orang tu masa muda, Alhamdulillah seorang yang warak, beriman, baik dsbnya. Akan tetapi bila cecah umur 40 tahun tiba2 Masyallah, bertukar jadi sebaliknya. Solat entah kemana, yelah masa muda terlalu fokus dengan kabaikan bila lama2 timbul rasa bosan dan nak cuba apa yang tidak pernah dibuat semasa muda. Nauzubillah.


Oleh yang demikian, selepas solat, kita hendaklah sentiasa memanjatkan doa agar kita diberikan keimanan yang utuh dan tidak tergugat. Sepatutnya baik semasa muda, dan baik juga lah masa tua. Insyallah. Kita hendaklah menjaga solat kita walau apapun rintangan yang mendatang. Solat adalah tiang agama, tanpa tiang rumah tidak akan dapat berdiri. Kita haruslah mensyukuri setiap detik nyawa yang Allah bagi. Kalau ajal maut datang menjemput, tidak akan dapat dilambatkan walau sesaat! Janganlah masa itu baru kita hendak menyesal dan belajar solat! Sudah terlambat. Sebab itulah hadis nabi pernah menyatakan : Muda sebelum Tua, Sihat sebelum Sakit, Kaya sebelum Miskin, hidup sebelum mati......
Oleh yang demikian sama2lah kita menjaga solat 5 waktu kita. Kadang2 saya rasa pelik, apabila kita bersolat 5 waktu, orang kata " hai alim nya orang tu, tak tinggal solat tau! ". Apakah orang yang bersolat 5 waktu itu alim? Bagi saya, kenyataan itu salah sama sekali. Ini adalah kerana solat itu WAJIB atau FARDHU bagi setiap umat nabi Muhammad s.a.w. setakat mengerjakan solat 5 waktu tidak membolehkan seseoramng itu dikatakan alim. Solat sepatutnya menjadi sebahagian daripada rutin hidup kita. Alim adalah seseorang yang berpengetahuan agama tinggi, pendakwah dan sentiasa menjaga diri dari terjebak di dalam kehidupan di alam fana ini. setakat bersolat 5 waktu adalah umat biasa yang wajib menyembah Allah setiap hari. Perbetulkanlah pandangan saudara sebelum ini.


Saya ingin berkongsi dengan saudara perihal solat saya semasa menuntut di luar negara iaitu di Tokyo, Jepun. Masa tu umur baru cecah 21 tahun selepas tamat pengajian di ITM Shah Alam. Saya benar2 risau bagaimana nak mengerjakan solat terutama semasa kuliah. Yelah, kelas di Jepun mula dari jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang. Dahlah waktu Zohor jam 11.00 pagi dan Asar 2.00 petang dan Marghrib 4.30 petang iaitu semasa musim sejuk ( Winter ). Kalau tak buat, alamat berterawih le dibuatnya. Tetapi Alhamdulillah, tuhan memberi keluasan akal untuk berfikir, dan syukur saya dan rakan2 buat solat berjemaah di dalam bilik kuliah!


Pada mulanya rasa segan, tetapi apa boleh buat, kena buat jugak. Jadi kita bersolat semasa waktu rehat. Budak2 Jepun mulanya hairan melihat kami bersolat terutama melihat pelajar perempuan memakai telekung! Tapi lama kelamaan mereka dah biasa dan tidak menghiraukan kami malah menghormati agama kita. Syukur Alhamdulillah, selamat! Begitu juga semasa saya berkerja sambilan di restoran, tidak ada masalah dan boss jepun pun bagi green light.


Berbalik kisah hari jadi saya semalam, oleh kerana hari jadi saya jatuh pada bulan puasa, terpaksalah saya merayakannya semasa berbuka puasa. Dengan sebiji Kek Coklat dan juadah berbuka puasa yang lain, saya celebrate dengan anak2 buah saya. Sayang sekali anak saya Daniel tidak dapat bersama kerana Daniel bersekolah di Sibu.


Apa2 pun segalanya berjalan dengan lancar, hari ini saya mulakan perjalanan hidup saya dengan lebih berkayakinan dan harapan serta doa saya, semuga saya dikurniakan rezeki yang murah dan kesihatan yang baik. Amin........

Friday, September 12, 2008

Taktik Pendatang Haram

Dalam front passenger seat kereta...kah...kah...kah...!!!!! Bergeliga
betul otak diorang ni tapi kena tangkap juga! Kantoi woi...!!
Dalam enjin kereta...heheh...kulit badak atau unta kah orang ni ah...???
Dalam rear seat kereta...macam sardin King Cup pula dia tu...!
Dalam dashboard kereta...adeh sakitnya otot-otot!

Dalam beg pakaian! isk...isk...isk...


AWAS!!!! AMARAN...SEMUA PEMBACA YANG MEMILIKI KERETA DISARAN SUPAYA MEMERIKSA BETUL-BETUL KERETA MASING-MASING SEBELUM MEMULAKAN PERJALANAN. MANALAH TAHU ADA ORANG YANG BERSEMBUNYI DALAM STERING KAH, DALAM WIPER KAH, DALAM TANGKI PETROL KAH, DALAM TAYAR KAH...

Wednesday, September 10, 2008

PURNAMA HOTEL, LIMBANG, SARAWAK

Purnama Hotel & Limbang Plaza Barisan Pungurusan 2006( saya duduk ditengah-tengah)
Reception Counter
Presidential Suite
Crown Suite
Dining Table
Living Room
Dining TableStandard RoomChinese Restaurant
Saya sedang memberi latihan (training) kepada kakitangan

Setiap bulan seorang kakitangan dipilih menjadi Employee of The Month


Sejak meninggalkan Purnama Hotel Limbang 2 tahun lalu, saya rasa amat rindu sangat, terutama kepada kesemua staff2 saya yang begitu sporting dan happening! Saya mula bertugas sebagai Pengurus Besar pada tahun 2003 sehingga 2006. Sepanjang 3 tahun di sana saya telah menimba pengalaman yang banyak sekali. Yang manis dan pahit, yang mencabar, yang menyeronokkan, yang menyakitkan dan sebagainya telah menjadi memori indah di dalam kotak memori saya.


Limbang terletak di utara Sarawak. Uniknya Limbang kerana ia terletak di tengah-tengah Negara Brunei Darussalam. Kira macam sandwich lah! Untuk ke Limbang, anda kena masuk ke Negara Brunei dari Miri. Dari Limbang pula, untuk ke bandar Lawas yang merupakan daerah kecil Sarawak, anda harus masuk semula ke Brunei. Lawas terletak bersempadan dengan Sabah.
Walaupun Bandar Limbang tidak sebesar bandar2 utama di Sarawak, tetapi lokasinya yang unik menyebabkan ia dikunjungi oleh warga Brunei pada tiap2 hujung minggu iaitu hari Jumaat & Sabtu. Di Brunei, Jumaat adalah hari kelepasan. Dari Brunei ke Limbang hanya memakan masa 45 minit sahaja.
Bila hujung minggu, kita akan melihat kereta2 mewah dari Brunei berbaris2 masuk ke sempadan Limbang itu di Tedungan. Kadang2 kita terpaksa mengharung jem sehingga 3 jam untuk melepasi tol Imegresen Malaysia & Brunei.


Seperti yang kita sedia maklum, tukaran wang asing bagi wang Brunei amat tinggi iaitu 2.22 sama dengan Dollar Singapura. Oleh itu, Limbang mendapat manafaat dari perbezaan mata wang ini. Kita boleh lihat warga Brunei bershopping sakan di Limbang terutama barang2 keperluan dapur. Keadaan ini telah memberi impak kepada Limbang yang menyebabkan harga barang di Limbang melambung tinggi. Harga barang basah di Bandar Limbang agak tinggi kalau dibandingkan dengan bandar lain di Sarawak. Pun begitu, warga Brunei tetap memborong barang2 kerana harganya jauh murah dari negara mereka. Bayangkan mereka membeli ayam hingga 3-4 ekor sekali untuk bekalan seminggu. Bukan itu saja, sayuran, ikan, barang dalam tin, semua mereka sapu bersih. Yang agak mengejutkan saya ialah apabila ada Grand Sale di Shopping Mall iaitu Limbang Plaza, kita boleh lihat rak2 barang hampir kosong sebab habis mereka sapu. Senario ini tidak akan dapat kita lihat di bandar2 lain .


Kedatangan warga Brunei ini turut memberi impak positif kepada hotel saya. Occupancy rate adalah tinggi apabila tibanya hujung minggu, malah status 'full house' di hujung minggu adalah perkara biasa! Tentulah saya seronok apabila melihat kesemua bilik saya penuh.


Uniknya Limbang juga, apabila kita dapat sampai ke Labuan dalam masa 1 jam 20 minit dengan bot express, 2 jam ke Kota Kinabalu, 45 minit ke Brunei dan 2 jam ke Miri! Jadi taklah rasa boring apabila tiba hujung minggu. Dulu, semasa saya mendapat tawaran bekerja di Limbang saya amat risau. Saya ingatkan Limbang ni adalah 'zombies town' atau bandar mati. Rupa2nya sangkaan saya meleset! Bila melihat kereta2 mewah dari Brunei masuk ke Limbang tiap2 hari saya rasa berada di luar negara pulak!

Hotel di mana saya bekerja dinamakan Purnama Hotel. Agak besar iaitu 200 lebih bilik dan dilengkapi dengan 10 buah bilik mesyuarat, 2 buah restoran, sebuah lounge, dan juga memiliki pusat masaj dan salun. Bilik tetamu terdiri dari Deluxe room hingga ke Presidential Suite. Bisaya Ballroom boleh menempatkan sehingga 1000 orang (theatre style) di samping beberapa bilik function yang lain. Purnama Hotel yang setinggi 10 tingkat ini juga bersambung dengan shopping mall iaitu Limbang Plaza yang merupakan dibawah pengurusan yang sama. Limbang Plaza mempunyai 200 lebih outlet yang menjual pelbagai produk. Disinilah syurga membeli-belah bagi warga Brunei!

Dibawah pengurusan saya, terdiri dari beberapa orang Pengurus yang mengurus jabatan masing2 yang juga dikenali sebagai Head of Department ( HOD ). Uniknya HOD saya, mereka datang dari negara yang pelbagai seperti China, Philipines, Bangladesh & Indonesia. Mereka ini adalah pekerja profesional yang berkelulusan tinggi. Sementara itu, staff saya juga terdiri dari pelbagai kaum seperti Melayu, Cina, India, Kedayan, Murut, Kelabit, Bidayuh, Kedazan, Bisaya, Orang Ulu, Melanau, Melayu Brunei, Iban dan sebagainya. Pun begitu kami berkerja dengan harmoni dibawah satu bumbung. Itu lah uniknya masyarakat di Sarawak. Walaupun terdapat lebih dari 25 kaum pribumi namun kita dapat hidup bersama tanpa mempersoalkan hak dan agama masing2.

Cuba anda bayangkan betapa meriahnya suasana hotel saya apabila mereka ini bertemu dan bercakap pelbagai bahasa. Sepanjang saya bekerja dibidang perhotelan, saya tidak pernah mengalami pengalaman sedemikian.


Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Berpuasa & Hari Raya kepada semua bekas kakitangan saya yang kini masih bertugas. Saya amat rindu anda semua. Insyallah kalau ada kesempatan, saya akan terbang ke Limbang untuk berjumpa dengan anda semua.
Sekiranya anda ingin ke Limbang, tinggallah di Purnama Hotel yang terletak ditengah2 pusat bandar Limbang. Hubungi : Tel 085 216700 Fax 085 216711