I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, May 27, 2008

Wah ! Stacy terlebih sudah !




Tirai Konsert AF 6 berlabuh sudah pada hari Sabtu lepas! Terus terang saya katakan cara persembahan Konsert ini merupakan yang terbaik setakat ini baik dari segi konsep mahupun keupayaan para pesertanya. Walaupun di konsert2 yang lepas, berbagai reaksi kita terima dari warga Malaysia terhadap kredibiliti pelajar namun ia boleh dipadamkan dengan corak persembahan akhir dari pelajar2 musim ini. Tahniah!

Seperti yang kita tahu, Stacy merupakan pelajar favourite untuk musim ini telah dgn jayanya merealisasikan impian menjadi realiti! Walaupun suara2 nyamuk diluar yg tdk setuju dgn pertabalan Stacy namun 'jari menjadi juri' menunjukkan betapa besarnya impak Stacy untuk menarik jari2 rakyat Malaysia untuk mengAfundinya sehingga separuh dari undian berpihak kepada beliau ! 48% bukan sedikit. Malah dpt mengalahkan juara2 lepas.

Keputusan muktamad Konsert akhir AF6 ;

1. Stacy 48%
2. Riz 18%
3. Nubhan 14%
4. Toi 13%
5. Nadia 13%

Komen peribadi Jefbuj :

Stacy
Lagu 'Atas Nama Cinta' telah dibawa dengan penuh emosi seolah2 lagu Stacy sendiri. Lagu 'Aku Stacy' benar2 mengangkat Stacy sebagai seorang PENGHIBUR bertaraf Superstar! Namun lagu rancak sebegini jarang digunakan untuk Killer Song sepertimana lagu final Jacklyn Victor (MI), Ayu (OIAM2), & Mila (AF5).

Riz
Lagu 'Hanya Sandiwara' agak bagus tapi ianya kurang sesuai dengan Riz. Malah ia mendapat kritikan dari para juri. Pun begitu lagu '11 Januari' yang menjadi makanan Riz telah berjaya menarik AFundi penonton. Riz memang diakui mempunyai ciri2 seorang penyanyi yang bakal digilai oleh peminat khususnya wanita!

Nubhan
Sungguh mengharukan, lagu baru beliau 'Ada untuk Mu' dibawa dengan penuh keyakinan hingga mendapat sorakan dan tepukan gemuruh dari penonton di Stadium Bukit Jalil! Saya teringat lagu Bob 'Cinta Seorang Teman' yang terus mesra telinga apabila didendangkan buat kali pertama dan meletup2 di corong2 radio. Ini lah yang bakal terjadi kepada Nubhan nanti. Walaupun dihina dengan memiliki suara angsa namum suara angsa itulah yang dicari2 selama ini yg dapat mewarnai industri seni suara yang ketandusan suara 'baru' yg tidak ada klon! Tahniah Nubhan dengan usaha anda. Lagu 'Bukan disini' juga tidak kurang menariknya.

Toi
Toi juga menampakkan kematangan dalam persembahannya. Namun lagu baru 'Panahan Asmara' tidak memberi impak langsung! Kesian Toi, sepatutnya Toi diberi lagu yg lebih berkualiti untuk dipertandingkan di konsert akhir sebegitu! KOMEN MELAMPAU dari Adlin sungguh memualkan! Sebagai juri profesional sepatutnya beliau memberi komen yg lebih relevan bukan memberi komen BUSUK yg berbentuk peribadi ( meminjam kata2 beliau sendiri semasa konsert AF3 dulu ). Meminta maaf semasa press conference tidak membawa apa2 makna. Kesilapan beliau tidak dapat dimaafkan. Beliau telah mengaibkan TOI secara langsung dikaca TV! Persembahan lagu 'Cinta Zulaika' boleh dikira baik kerana Toi membawanya bukan ikut cara MAWI dan berjaya meyakinkan pengundi. Kesannya undian Toi melebihi undian Nadia!


Nadia

Kesian Nadia! Beliau telah menjadi mangsa pengundi yg buta seni! Mata pengundi telah dirabuni dengan aksi beliau di dalam diari. Kalau kita singkap kembali pencapaian Nadia sepanjang konsert, beliau merupakan calon yg layak utk menjadi top 3. Beliau jarang mengecewakan tenaga pengajar dan persembahan nya cukup mantap dan sentiasa konsisten. Agak malang apabila Nadia diberi lagu yg kedua2nya jenis rancak yang jarang berlaku didalam mana2 pertandingan. Lagu 'Kalut Lagi Mengarut' begitu rancak dan sedikit kedengaran seperti lagu 'Ular' dari Anita Sarawak. Lagu 'Aku Lebih Tahu' dari Mila sepatutnya ditukar kepada lagu 'Persis Mutiara' supaya ada keseimbangan. Memang tidak boleh diterima akal apabila Nadia dikalahkan oleh Toi yg langsung bukan peserta favourite Juri & Penonton! Menyaksikan persembahan Nadia yg penuh energetic tidak mustahil beliau layak mendapat tempat yg lebih baik.

Acara Penutup

Saya langsung tidak faham kenapa pihak penganjur tidak memberi peluang kepada pelajar2 yang tersingkir utk membuat persembahan individu! Tidak semestinya mereka menyanyi penuh, cukup sekadar intro & korus sahaja sudah memadai utk membangkitkan memori konsert2 lepas. Kita lihat AF1, 2 & 3, ianya cukup menyentuh perasaan apabila mereka dipertemukan semula di atas pentas.

Agak melucukan apabila Zahid membawa lagu lamanya & lebih2 lagi si Faizal membawa lagu Watimang landak! Ia langsung tdk sinonim dgn acara kemuncak sebegini.


Walaubagaimanapun, biarlah konsert akhir AF6 ini menjadi memori! Astro seharusnya lebih serius dan membuat post-mortem akan segala kelemahan2 yg terdapat di dalam AF musim ini. Astro mesti mencari formula baru dan jgn terikat dgn konsep yg sedia ada. Undang2 kita buat sendiri & boleh digubal bila2 masa sahaja. Kalau tidak mahu menimbulkan sebarang kontroversi, dengar pandangan org ramai. Kalau boleh buatlah konsep 30% undian sms & 70% menggunakan khidmat juri. Bagi pelajar mendapat peratusan tertinggi dalam sms boleh dinobatkan sebagai Pelajar Paling Popular. Dan bagi yg tinggi markah dari Juri, dinobatkan sebagai Persembahan Terbaik dan layak utk mendapat hadiah yg beratus ribu tu! Yg popular boleh diberi hadiah percutian dan sebagainya.

Tepuk Dada Tanya Selera !!!! Kita jumpa di AF 7 tahun depan!

(gambar dari mr.manager - tq )