I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, May 21, 2008

Ke mana mereka selepas program realiti berakhir?

PROGRAM realiti Akademi Fantasia ke-6 (AF6) terbitan Astro akan melabuhkan tirainya, Sabtu ini dengan lima daripada 12 peserta akan bersaing sesama sendiri untuk merebut gelaran siapa paling popular. Istilah siapa paling popular mungkin lebih sesuai kerana AF tidaklah mencari yang terbaik. Bukanlah susah untuk memahami format program ini kerana yang menang adalah mereka yang jadi pilihan penonton. Hak penonton memilih siapa saja yang mereka suka kerana setiap undi adalah wang dan wang itu dikeluarkan oleh penonton. Tapi, siapa pun yang menang dalam program ini, belum tentu dianggap terbaik. Penonton yang memilihnya bukanlah kalangan profesional iaitu mahir dengan selok belok muzik dan vokal. Penilaian penonton adalah secara umum iaitu berdasarkan suara yang dianggap sedap, persembahan menarik hati, personaliti peserta atau sebab-sebab lain dengan sesetengahnya lebih bersifat peribadi. Tambahan pula sesiapa pun boleh mengundi, tidak kira umur, pangkat atau status, darjat, pekerjaan dan sebagainya. Penganggur atau budak berumur lapan tahun juga boleh undi.
Jadi, inilah realitinya sebuah program yang kemenangan pesertanya disandarkan kepada maklum balas orang ramai. Tidak hairanlah, Mawi lebih banyak diiktiraf sebagai penyanyi popular bukan penyanyi terbaik. Program realiti juga menjadi tempat untuk orang ramai menghentam peserta, baik sudah terkeluar atau masih berada dalam program itu. Kata-kata yang dilemparkan oleh orang ramai ini sangat kasar dan bersifat penghinaan. Ini diakui oleh Ketua Editor portal gerbang hiburan, murai.com.my, Roslen Fadzil apabila pihaknya perlu membuat tapisan ketat untuk memastikan tidak ada kata-kata kesat yang dihantar oleh orang ramai dikeluarkan dalam laman web ini.
Kadang-kadang yang menjadi buruk dan negatif bukanlah pada program realiti itu sendiri seperti tetapi kerana sikap orang ramai. Sensitiviti atau gelagat orang ramai terhadap program ini, ada kalanya lebih keterlaluan daripada peserta AF. Astro menerusi saluran @15 juga perlu membuat tapisan ketat supaya tidak membenarkan pesanan ringkas atau SMS yang berbaur provokatif, kata-kata kesat atau sebarang perkataan tidak elok disiarkan. Walaupun mendapat kritikan, program realiti ini tetap mendapat sambutan baik. Dari sudut positifnya, program ini menjadi tempat kepada anak muda atau sesiapa saja di Malaysia mengetengahkan bakat nyanyian masing-masing. Bayangkan, kalau tidak ada program seperti ini, di manakah lagi anak muda kita hendak menguji bakat masing-masing? Selain AF di Astro, TV3 pula hebat menganjurkan program Gangstaz musim kedua. 8TV pula baru selesai dengan program One In A Million (OIAM). Di RTM pula ketika ini sedang berjalan program Rentak Juara - Rythm of Champion (RJROC).
Tetapi disebabkan kelemahan promosi, pemasaran dan publisiti, RJROC jarang diperkatakan berbanding AF, Gangstarz dan OIAM. RJROC yang kini dalam peringkat suku akhir diadakan di Auditorium Perdana, Angkasapuri, destinasi yang dianggap membosankan oleh media hiburan untuk mengujunginya. Tambahan pula suasana RJROC tidak memberikan mood atau suasana kemeriahan seperti yang boleh dirasai dalam program realiti lain. Apapun, program realiti ini diakui memberi populariti segera kepada semua pesertanya. Dalam perbualan dengan Ketua Pegawai Eksekutif 8TV, Ahmad Izham Omar baru-baru ini, beliau menyifatkan peserta program realiti ini sebenarnya sangat bertuah kerana hampir setiap minggu wajah mereka muncul di televisyen. Peluang itu jauh lebih baik daripada penyanyi lain yang sangat sukar mencari tempat di televisyen kecuali menerusi program hiburan tertentu saja. Sebagai penganjur, setiap televisyen juga harus memberi penerangan yang jelas bahawa program seperti ini tidak menjanjikan pesertanya muncul sebagai penyanyi yang mendapat peluang merakamkan suara atau mempunyai album sendiri. Dalam erti kata lain, dengan menyertai program ini tidak semestinya impian untuk menjadi penyanyi belum tentu boleh jadi realiti. Dari semasa ke semasa, modul atau format program ini perlulah ada perubahan mengikut keperluan semasa. Misalnya, dalam AF untuk pencarian bakat pada musim akan datang mungkin boleh ditumpukan kepada mereka yang boleh bermain alat muzik secara asas. Adalah lebih bagus kalau mereka mempunyai kebolehan mencipta lagu atau lirik. Dan, setiap peserta pula mempunyai pakej penampilan yang baik. Ini untuk memastikan perjalanan seni mereka tidak terhenti selepas berakhirnya AF. Sekurang-kurangnya, sepanjang berada dalam ‘akademi’ itu mereka bukan saja diajar mengenai vokal tetapi asas bermain muzik dan paling penting menghasilkan lagu sendiri. Dalam program realiti Gangstarz pula, kita juga terfikir apakah menari rancak itu menjadi satu kemestian? Tidak dinafikan ‘showmanship’ penting. Namun keharmonian vokal secara berkumpulan boleh disepadukan dengan corak persembahan sederhana. Apabila kita tengok persembahan daripada kumpulan vokal seperti Kopratasa, A To Z, Innuendo, Indigo atau V.E mereka tidak perlu terkinja-kinja ketika menyampaikan lagu masing-masing kecuali untuk lagu berentak rancak. Walaupun berdiri tegak seperti tiang lampu, tetapi ia tetap menarik apabila anggota kumpulan dalam program ini boleh menampilkan vokal yang serasi antara satu sama lain. Inilah peranan yang harus dimainkan oleh pembimbing atau cikgu dalam program Gangstarz. Mungkin kita boleh boleh bagaimana kreativiti mereka apabila pada minggu tertentu, setiap peserta Gangstarz ini dikehendaki membawakan lagu berentak ballad atau sentimental saja. Kesimpulannya, adalah perlu juga setiap stesen TV boleh melakukan sesuatu sebagai bekalan supaya peserta yang menyertai program realiti boleh berdikari atau membawa diri selepas ia berakhir. -
petikan : zainuri@bharian.com.my

No comments:

Post a Comment