I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, May 21, 2008

AF6 membosankan, gagal cungkil bakat?


SABTU ini program televisyen (TV) realiti, Akademi Fantasia musim ke-6 (AF6) akan melabuhkan tirai menerusi konsert kemuncaknya yang disertai oleh lima finalis iaitu Nubhan, Riz, Nadia, Stacy dan Toi di Stadium Putra, Bukit Jalil, Kuala Lumpur mulai pukul 9 malam.
Meskipun berjaya dianjurkan selama enam tahun berturut-turut, tetapi program TV realiti tempatan paling popular terbitan Astro itu kini dikatakan semakin membosankan para penontonnya.
Kebosanan itu dapat dilihat berdasarkan rungutan banyak pihak yang memperkatakan tentang kandungan, termasuklah kejutan-kejutan dalam AF6 yang kurang memberi impak dalam usaha Astro untuk mempopularkan lagi program tersebut.
Antaranya, pemilihan lagu-lagu yang diketengahkan kebanyakannya kedengaran semakin membosankan di mana ia terdiri daripada lagu-lagu yang kurang popular dan tidak sesuai pula dengan suara para peserta AF6.
Sebagai contohnya, pada konsert minggu kesembilan AF6 minggu lalu, peserta seperti Nubhan disuruh membawakan lagu Kerispatih berjudul Tapi Bukan Aku yang bukan sahaja tidak popular tetapi membosankan para penonton.
AF misalnya, boleh mengetengahkan lagu-lagu lama yang popular untuk dinyanyikan oleh para pesertanya, sekali gus ia dapat diperkenalkan kepada kalangan generasi baru yang merupakan peratusan terbesar penonton program itu.
Penampilan pengkritik AF yang sama hampir pada setiap musim juga boleh menyebabkan para penonton berasa mual kerana mereka sudah dapat menjangkakan kritikan-kritikan klise yang akan dilontarkan pada setiap minggu.
Tambah membosankan lagi apabila panel pengkritik yang diketengahkan kurang berkredibiliti, selain mencetuskan rasa meluat di kalangan para penonton dengan kritikan-kritikan mereka yang langsung tidak membina.
Sepatutnya, setiap minggu Astro menampilkan panel pengkritik yang berbeza supaya lebih banyak kelainan daripada segi idea dapat diketengahkan di mana ia mungkin dapat mempertingkatkan lagi mutu persembahan para peserta AF.
Walhal, dunia hiburan tempatan mempunyai ramai pengkritik yang mempunyai latar belakang dan pengalaman dalam bidang vokal, muzik dan persembahan yang boleh diketengahkan.
Paling menjejaskan kredibiliti dan taraf AF ialah apabila program TV realiti itu mengangkat para pemenangnya berdasarkan 100 peratus undian khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada para penonton.
Pendekatan itu boleh dikatakan kurang tepat dan tidak mempunyai standard dalam usaha dan matlamat Astro yang kononnya mahu mencungkil bakat-bakat pelapis dalam industri hiburan tempatan pada masa depan.
Ini kerana, undian SMS boleh dimanipulasi oleh pihak-pihak tertentu semata-mata untuk mengangkat seseorang peserta AF sebagai juara pertandingan nyanyian itu, apatah lagi umum memang sudahpun mengetahui bahawa bakat nyanyian kebanyakan peserta AF tidaklah seberapa.
Perkara itu boleh dilakukan oleh pemanipulasi, contohnya dengan mengeluarkan modal besar bagi membeli kredit prabayar telefon bimbit dan mengupahnya kepada orang ramai supaya menghantar sebanyak mungkin undian SMS kepada seseorang peserta AF yang mereka pilih.
Penangan daripada sistem pemilihan itu ialah, biar sehebat mana sekalipun bakat seseorang peserta AF itu tetapi tanpa ‘kuasa wang’, bakat ataupun mutu suara yang dimiliki oleh seseorang peserta itu akan tenggelam begitu sahaja.
Sebagai jalan penyelesaian, Astro sepatutnya menggunakan pendekatan dengan menggunakan 50 peratus pemilihan para pemenangnya berdasarkan undian SMS dan 50 peratus lagi menerusi pemilihan panel juri profesional.
Mengimbangi
Cara itu bukan sahaja lebih adil kepada para peserta AF tetapi ia juga dapat mengimbangi antara elemen komersial dan kualiti dalam program TV realiti tersebut yang kini semakin kurang diperkatakan ramai.
Semua faktor itu jika tidak diambil kira, ia akan menyebabkan para peminat melupakan AF dan beralih arah kepada program-program TV realiti lain yang kini semakin mendapat perhatian ramai seperti Gang Starz terbitan TV3.
Jika keadaan itu berlaku, Astro juga tentunya gagal dalam usaha mereka untuk mencungkil bakat-bakat baru seperti penyanyi, pelakon serta pengacara yang berkaliber pada masa depan.
Ini penting kerana, AF merupakan salah satu medium program Astro bagi mencungkil bakat serta selebriti yang akan mereka tonjolkan dalam program-program hiburan yang sedang dan akan diterbitkan selepas ini.
Kegagalan AF dalam hal itu sudah kerap kali disuarakan oleh banyak pihak termasuklah Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah, Datuk Masidi Manjun yang menyifatkan program tersebut kini sudah tidak lagi mampu mencungkil bakat-bakat baru.
“Program AF ini tidak lagi berkilauan. Pada masa ini, program ini hanya boleh dianggap sebagai hiburan TV realiti sahaja dan bukan tempat untuk mencari bakat,” katanya kepada para pemberita di Kota Kinabalu, Sabah, pada 21 April lalu.
Beliau menjelaskan, ulasannya itu supaya para remaja yang ingin menceburkan diri dalam dunia hiburan tidak setakat melihat AF sahaja sebagai landasan untuk mengetengahkan bakat seseorang dalam bidang nyanyian.
Sebaliknya, kata Masidi, banyak lagi program TV realiti yang lebih relevan, adil dan jelas matlamatnya dalam melahirkan bakat-bakat baru, cuma kerana kurangnya publisiti, strategi dan pemasaran menyebabkan ia kurang popular.
Sehubungan itu, Astro harus mengkaji semula rungutan para peminat bukan sahaja bagi menambahbaik AF pada masa depan, tetapi bagi mengekalkannya sebagai salah satu program TV realiti tempatan yang paling popular.

petikan dari Utusan Malaysia / 21.05.08
[ gambar ; mr.manager.blogspot.com]

No comments:

Post a Comment