I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, November 05, 2008

Potensi kulit durian rawat kanser

GEORGE TOWN - Selama ini selain isi, kulit dan biji durian dibuang begitu sahaja. Bagaimanapun seorang saintis Universiti Sains Malaysia (USM) berjaya menggali potensi pangsa durian agar ia tidak terbuang begitu sahaja.
Kejayaan yang dicapai oleh Penyelidik Fakulti Teknologi Industri USM, Profesor Madya Azhar Mat Easa memang membanggakan kerana berjaya menukar pangsa durian kepada bahan yang mampu merawat kanser.
Pangsa durian kini boleh diproses menjadi serbuk atau modified Durian Rind Pectin (mDRP) dan boleh bertindak membuang logam berat dalam tubuh manusia.
Namun begitu, satu kajian yang lebih mendalam perlu dilakukan untuk membuktikan keupayaan mDRP itu sebagai agen membasmi kanser tetapi melalui petanda awal yang berjaya diperoleh, ia tidak mustahil untuk dilakukan.
"Kajian yang kita jalan selama dua tahun ini berjaya mendapatkan serbuk daripada pangsa durian itu yang mampu mengasingkan logam berat daripada tubuh manusia.
"Serbuk yang dicipta itu akan mengikat logam berat seperti raksa, arsenik dan plumbum yang ada dalam tubuh dan ia akan dikeluarkan dari tubuh sebagai najis," katanya pada sidang media di USM semalam.
Logam berat yang mengancam tubuh kita biasanya diterima daripada pelbagai punca seperti cat, ubat-ubatan tradisional, bateri, gam dan banyak lagi melalui sedutan, sentuhan atau makanan.
Antara ancaman logam berat itu kepada tubuh manusia ialah kegagalan untuk berfungsi pada buah pinggang, hati, otak, sistem saraf tunjang serta sistem pembiakan.
petikan: KOSMO/051108

No comments:

Post a Comment