I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, October 22, 2008

RM100,000 rebutan juara My Starz LG

FINALIS yang bakal berentap dalam My Sstarz LlG musim kedua

Petikan : BHarian/221008/ Oleh Serimah Mohd Sallehuddins

Musim kedua program realiti kali ini menampilkan tema kemas dan bergaya dengan peserta berumur antara 18 hingga 24 tahun WALAUPUN kurang diperkatakan mahupun mendapat perhatian seperti program realiti lain, My Starz LG sekali lagi akan menemui penonton kaca televisyen untuk musim kedua. Kemunculan semula program itu cukup membuktikan My Starz LG yang diterbitkan LG Elektronics (M) Sdn Bhd dan TV3 itu masih mempunyai pengikut.

Episod pengenalan musim kedua meliputi sekitar uji bakat yang berlangsung di lima lokasi meliputi Johor, Pulau Pinang, Sarawak, Sabah dan Kuala Lumpur sudah pun dipaparkan dalam episod pertama Ahad lalu. Episod pertama yang menemui penonton jam 10 malam di TV3 itu turut mendedahkan 12 finalis yang berjaya meloloskan diri ke dalam program itu dari 1,500 peserta yang mencuba nasib. Siapakah yang bakal menjadi pemilik hadiah utama iaitu wang tunai sebanyak RM100,000? Apakah hadiah utama akan menjadi milik peserta wanita sekali lagi atau mungkin nasib menyebelahi peserta lelaki pula. Bagaimanapun ketika sidang media yang diadakan di pusat membeli belah One Utama baru-baru ini, persoalan mengenai hala tuju yang dijanjikan penerbit musim ini kepada juara tidak ketinggalan diajukan memandangkan juara musim pertama Hamiza Mohd Basir atau Tashya terus tenggelam.

Seperti pernah ditegaskan Penerbit Eksekutifnya, Fadzliniza Zakaria sebelum ini, TV3 sekadar menyediakan platform untuk peserta dan selebihnya terletak di tangan peserta sendiri untuk menentukan hala tuju mereka. Bagaimanapun kali ini, TV3 menjalinkan kerjasama dengan Warner Music Malaysia yang menawarkan kontrak rakaman selama setahun agar nasib juara lebih terbela. “Setelah program ini tamat, juara akan terikat dengan TV3 seperti terbabit dengan program anjuran kami terlebih dulu. Selepas itu barulah mereka akan bersama-sama dengan Warner Music. TV3 tidak akan lagi terbabit dengan pemenang kerana soal membangunkan kerjaya mereka bukan bidang kami,” katanya. Tambah Fadzliniza lagi, corak program ini masih lagi sama dengan musim pertama. Cuma bezanya kali ini, My Starz LG tidak menggunakan khidmat pengetua seperti tahun lalu yang dipertanggungjawabkan kepada komposer terkenal Farihin Abdul Fatah. Alasannya supaya peserta bebas untuk mempraktikkan idea sendiri dalam persembahan tanpa terikat kepada arahan mana-mana pihak. Bagaimanapun, mereka akan tetap mendapat bimbingan daripada tenaga pengajar yang mahir dalam bidang bersesuaian.

Penyanyi dan pencipta lagu, Lah Ahmad akan membimbing peserta dari sudut vokal. Manakala Raimee Salleh dilantik untuk memberikan tunjuk ajar mengenai gerak tari. Sementara pereka fesyen terkemuka tempatan, Syaiful Baharim pula dipertanggungjawabkan sebagai penasihat imej finalis. Dua penyanyi iaitu Hattan dan Liza Hanim pula dilantik sebagai juri tetap manakala seorang juri undangan akan diundang setiap minggu. Menyaksikan 70 peratus markah terletak di tangan juri profesional dan 30 peratus lagi dari khidmat pesanan ringkas (SMS). Juri profesional akan menilai peserta dari dua sudut iaitu 35 peratus vokal dan 35 peratus lagi berdasarkan persembahan. Sementara itu, kata Fadzliniza lagi, sesuai dengan tema LG tahun ini Stylish & Smart, mereka memilih lebih ramai peserta muda dalam lingkungan 18 hingga 24 tahun untuk disesuaikan dengan tema itu. Selain itu, ia juga sebagai satu strategi agar bakat baru yang bakal dilahirkan dapat bertahan lebih lama dalam industri ini kerana masih muda.

Program sebanyak 15 episod ini akan mula menyaksikan episod penyingkiran selepas konsert kedua. Sekali lagi Nazaruddin Habibur Rahman atau Naz diberi kepercayaan untuk mengacarakan My Starz LG musim kedua tetapi dengan pasangan baru iaitu Puteri Andreanna Syigim atau Anne. Sementara Khairul Ikhwan Rosli atau Ikhwan pula akan mengacarakan segmen Star Lives iaitu diari peserta yang menemui penonton setiap Ahad jam 5.30 petang. Finalis musim ini ialah Leow Lyye, 18, (Johor), Noriezuana Syed Shafudin, 22, (Johor); Norshamimi Ahmad Haris, 18, (Kedah); Wan Nashrinie Zafri, 19, (Pulau Pinang); Mohd Azri Abdullah, 21, (Klang); Lee Elaine, 18, (Subang); Mohd Farouk Jayfiena Ermand, 19, (Petaling Jaya); Awang Sri Iskandar Bahrin, 21, (Sabah); Mohd Hairi Kenneith, 19, (Sabah); Julylen Liew, 18, (Sabah); Fiona Anak John Nolly, 21, (Sarawak) dan Cassandra Daniel Manja, 22 (Sarawak).

No comments:

Post a Comment