I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, March 16, 2009

KONSERT AF7 PERTAMA

Saya begitu teruja menunggu konsert AF7 yang pertama hujung minggu lepas. Dalam kepala, apakah transformasi yang dijanjikan oleh Principle Tiara yang sentiasa digembur-gemburkan.

Apabila diumumkan barisan Juri iaitu Edrie Hashim & Dato' Khatijah Ibrahim saya amat lega kerana saya tidak mahu juri2 yang lepas. Bukan mereka tidak bagus tapi saya dah penat mendengar para pelajar kena 'dera' jiwa. Akan tetapi apabila diperkenalkan Juri yang seorang ni iaitu Adlin Aman Ramlee saya pulak rasa suka.... tahu kenapa? Sebab Adlin benar2 ikhlas dan 'mendidik' ditambah pula dengan 'body language'nya yang kekadang menggelikan hati. Pendekata komen Adlin pendek, pedas tapi bernas.

Berikut adalah komen-komen peribadi saya tentang tahap persembahan pelajar ( tanpa prejudis ). Pemarkahan : 1 - 10 bintang.


ADILA - (Di Bawah Pohon Asmara - Jacklyn Victor )


Persembahan biasa artis di konsert2 atau Fun Fair, salam-salam, angkat tangat, jalan mundar mandir, nothing interesting. Suara sedap cuma little bit pitchy.

3/10


SIDI - Terima Kasih Cinta (Afgan)


Nampak sangat nervous! Sayang sekali, kalau tidak Sidi boleh dapat tepukan gemuruh. Semasa latihan, persembahan Sidi lebih mantap. Suara macam tidak ada projection. Harap Sidi belajar bagaimana nak control perasaan gugup.

3/10


ZIZI - Molek (Elyana)


Persembahan tahap konsert , very energetic tapi sayang low note tidak terkawal. Zizi kena banyak bersenam kerana nampak sangat kurang stamina ( pancit ).

3.5/10


YAZID - Penghujung Rindu (Jamal Abdillah)


Tidak dinafikan, Yazid mempunyai tone ala-ala 70an punye penyanyi. Kira sedap telinga mendengar. Namun darah gemuruh Yazid memusnahkan persembahannya. Dari anak mata kita dapat lihat Yazid amat tidak yakin namun nampak jujur. ( Sebijik muka Adlin ek ! )

4/10


ISMA - Sepi (Yuni Shara)


Sekali dengar ada suara Dato Siti tapi cara pembawaan lain sikit. Yang tak kenanya kenapa pakai selar Jeans? Kan ke elok Isma dipakaikan baju evening gown, baru kena dengan lagu. Suara Isma amat gemersik dan mendapat pujian dari Kathy. Harap next time Isma bawak lagu yang bukan terarah ke muzik Dato Siti supaya ada identiti sendiri.

4.5/10


AKIM - Hatiku Kau Luka (Alleycats)


Bila tengok Akim pakai smart, boleh tahan pulak budak ni. Dalam diari nampak tak terurus. 'Unsak Ansir" kata orang Sarawak. Suara Akim amat matang dari usianya yang baru 18 tahun. Persembahan bagus dan ada attitude.

4.5/10


CLAUDIA - Sempurna (Andra & The Backbone)


Eh, Dayang masuk AF ke? Saling tak tumpah seperti Dayang bila didandan, lebih2 lagi bila pakai anting2 besar tu. Bila didengar dan dilihat, segala2nya Dayang. So apa nak dikomen??? Memang sedap! Claudia harus cuba lari dari imej Dayang walaupun dah dianugerah tuhan. Bak kata Mr.Manager dalam blognya... macam tengok Dayang Nurfaizah buat show. Compliments dari Kathy .... suara orang Sarawak memang sedap.... ( mungkin kot, sebab Sarawak dan Sabah ada tone suara Indonesia sebab satu Borneo)

6.5/10


HAFIZ - Lagu Kita (Aizat)


Meremang bulu roma!!! Itu yang boleh saya katakan. Persembahan Hafiz memang memukau. Teriakan & tempukan membuktikannya. Tak sangka ye, dalam Diari biasa sahaja tapi bila konsert... all out! Tahniah Hafiz! Persembahan bersahaja, gerak badan yang seiring dengan alunan suara yang sungguh merdu dan penuh yakin . Dari pelajar yang kurang popular, nama Hafiz melonjak ke tempat pertama! Harap-harap Hafiz mengekalkan momentum sebigini hingga ke akhirnya!

8/10


RINI - Elegi Sepi (Azharina)


Suara yang mudah dilupakan walaupun sedap. Suara yang bersih & jelas tapi banyak terpengaruh dengan penyanyi asal. Projection suara Rini amat kurang dan kena kurangkan vibrato .

4/10


OBRI - Jeritan Batinku (P.Ramlee)


Betul kata Juri lagu terlalu berat untuk Obri. Kenapa harus pilih lagu sesusah ini? Sepatutnya Obri pilih lagu yang lebih memberi impak kepada penonton di konsert pertama sebegini. Walaupun tone sedap namun pemilihan lagu yang salah akan memberi kesan kepada peminat yang baru nak meminati Obri. Suara bersih dan very 'jantan'. Tapi tak boleh lawan abg Jamal le!

5/10


AISHAH - Dan Sebenarnya (Yuna)


Comelnya!!!!!!!!!!! macam Raja Ema dulu2 kan? Wajah Aishah nampak betul2 berbeza bila disolek. Aishah memiliki suara yang mendayu2 sesuai dengan lagu ini. Aishah begitu yakin dan ada karisma. Persembahan Aishah seolah-olah ini adalah konsert yang ke-8! Go Aishah!!!!

6.5/10


QHAUD - Phoenix Bangkit (M.Nasir)


Lagu Qhaud juga terlalu besar untuknya. Suara Qhaud tidak dikawal dengan baik. Kalau berlatih lagi pasti Qhaud lebih menyerlah. Qhaud juga amat yakin diatas pentas.

5.5/6


RUBISA - Matahariku (Agnes Monica)


Go Rubisa!!!! Rubisa juga adalah peserta favourite saya! Saya minat Rubisa sejak dari Mystarz LG musim pertama lagi! seperti yang saya nyatakan didalam ulasan diari lepas, Rubisa memiliki mutu suara yang bagus sekali. Cuma Rubisa kena ikut apa yang Cikgu ajar, yakni teknik vokal barulah Rubisa lebih cemerlang. Tahniah BISA ( nama Kathy bagi ) memang bisa!

7/10

ARIL - Rahasia Perempuan (Ari Lasso)


Aril menang sorak bila menari. Suara, budak2 lagi tapi sedap! Betul kata Juri... pakej cukup, muka commercial macam bintang Korea. Tapi Aril kena lebih berusaha. Jangan harapkan muka sahaja. Saya percaya Aril boleh ke final kalau betul dengan gayanya. Tahu2 jelah.... gadis2 pasti Afundi Aril.

4.5/10

Pada pengamatan saya :

1- Stage terlalu sempit, malap dan hilang identiti AF. Stage macam rancangan realiti yang lain.
2- Mana perginya TAG LINE & lagu Menuju Puncak yang menjadi Trade Mark AF ??? Please kembalikan keunikan AF supaya AF dapat mengekalkan popularitinya dan mengalahkan rancangan realiti yang lain!
3. Muzik tak ada impak -sama seperti konsert AF 5 dibawah Pengetua Roslan Aziz dulu.
4. Don't tell me tak ada segmen 'tarik beg' semasa penyingkiran!
5. AC kena kurangkan ' membebel' dan bercakap loghat yang tak mesra telinga bagi orang yang tak faham terutama kaum lain ( cina, india & peribumi Malaysia Timur ). Cukuplah di AF6 dulu. Please 'transform'!
6. Setakat ini barisan Juri bagus, tak melalut, merepek tetapi lebih terarah kepada mutu suara !
7. Wardrop - atau pakaian, KIAMAT! .... please tukarrrrrrrrrrrrrrrrrr. Principal Tiara kata mahu melihat mereka sebagai Star! Baju Star ke??? Tolong bagi baju better dari penonton!!

Keseluruhannya, ini adalah konsert pertama yang terbaik antara konsert AF yang terdahulu sebab semua pelajar 'tip top' dan amat menghiburkan. semua memiliki keunikan yang tersendiri. Di dalam diaripun kita tak lihat Cikgu marah bila mengajar vokal dan komen juri pun bagus semuanya. Mungkin ini adalah sebabnya kenapa tiada penyingkiran di malam itu. Tahniah barisan Pengajar terutama Principle Tiara. Keep up your good work!


CARTA SEBELUM KONSERT

Isma 10%
Rubisa 10%
Yazid 9%
Rini 8%
Zizi 8%
Claudia 8%
Aril 7%
Obri 7%
Akim 7%
Hafiz 6%
Sidi 6%
Aishah 6%
Qhaud 5%
Adila 5%


CARTA SELEPAS KONSERT

Hafiz 10%
Rubisa 9%
Yazid 9%
Aril 8%
Zizi 8%
Isma 8%
Claudia 7%
Aishah 7%
Akim 7%
Obri 6%
Qhaud 6%
Rini 6%
Adila 5%
Sidi 4%

CARTA JEFBUJ

1. Hafiz 8/10
2. Rubisa 7/10
3. Aishah 6.5/10
4. Claudia 6.5/10
5. Qhaud 5.5/10
6. Obri 5/10
7. Isma 4.5/10
8. Akim 4.5/10
9. Aril 4.5/10
10. Yazid 4/10
11. Rini 4/10
12. Zizi 3.5/10
13. Sidi 3/10
14. Adila 3/10


gambar : TQ Mr.Manager !

4 comments:

  1. amboi jef sejak bila lak jadi juri ni..abis adlin

    ReplyDelete
  2. salam bang..
    saya paling suka isma..
    sedap o sore die..
    mimik muka@style die lebih kurang dato' ct..
    tapi atitudenya saya pilih akim...
    sempoi..sore budak tu pun boleh tahan sedap tapi time mlm tu die pilih lagu evergreen..
    hancus ar bro..
    :p
    tapi kenape musim ni takde menuju puncak dan trademark ye bro???

    ReplyDelete
  3. man, abang actually suka semua students. Semua bestkan? Isma memang best tapi man tahu le kan budak2 kat luar tu mana nak vote pelajar yang dah kawin? Abg suka Rubisa & Claudia,depa pun dah ada anak. Takpe kalah menang rezeki masing2. Tu lah abg geram, Tag Line & Tarian Menuju Puncak merupakan trademark AF kan? Kalau takde memang terasa kurang garam! Abg ada dengar malam tu sebab kesuntukan masa jadi tak sempat nak buat. Tapi masa AC membebel ada le pulak?

    ReplyDelete
  4. Enche, I memang minat giler jadi Juri ni... kalau diberi peluang sure i ambik punye. Jgn kena kutuk kat c@15 dah le!

    ReplyDelete