I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, March 11, 2009

Ulasan Diari AF ( Minggu 1 Eps.1&2 )



Nampaknya semua pelajar nampak gembira apabila mendapat lagu wish list masing2. Tapi kenapa Qhaud pilih lagu M.Nasir yang susah tu? Dahlah muzik nya kurang mesra telinga dan agak susah utk dinyanyikan. Apa2pun saya pasti beliau dpt membawanya dgn baik.

Bila dilihat sudah nampak keserasian di antara pelajar. Yang best nya mereka ni macam dah lama kenal. Ni yang kita nak, jangan ada yang keras kepala dah lah. Saya rasa suasana akademi macam cool aje, mungkin Pengetuanya; Datin Tiara very friendly dan memahami situasi akademi. Ye lah kalau dapat Pengetua yang garang tak bertempat, pasti budak2 tu stress dan sudah tentu akan memberi kesan kepada persembahan mereka.

Kelas tarian pun menarik. Cara Cikgu Aris pun agak berbeda dgn Cikgu Linda. Gerak tari & step pun nampak segar, walaupun pergerakkan agak pantas namun budak2 tu dapat ikut. Mungkin inilah kriteria yang AF mahu. Nampaknya Kelana gugur dari calon sebab tak pandai menari kot! Ikut suara & pengalaman memang manTOP! Tapi dari segi penampilan dan watak agak kurang dari pelajar lain.

Harapan saya, semua pelajar akan membuat yang terbaik untuk persembahan pembuka tirai penghujung minggu ini; kerana dari situlah orang mula menilai akan bakat mereka. Saya juga berharap, kita akan dapat barisan Juri yang benar2 layak untuk menghakimi persembahan pelajar. Saya malas dah nak dengar Juri kata 'mata tak tengok kamera, penuhi ruang, baju tak sesuai, awak nampak cantik malam ini' dan bermacam2 lagi komen yang langsung tak meningkatkan mutu vokal pelajar.

Sekiranya Pengetua & fakulti AF7 mahukan transformasi menjadi realiti, biarlah cara penjurian diubah. 70% dari juri dan 30% undian sms. Tidak salahkan? Dengan demikian barulah penonton puas hati dan AF tidak akan lagi diselubungi kontroversi! Dalam pengamatan saya, para pengundi adalah terdiri dari budak2 sekolah yang tidak tahu menilai. Yang cantik dan handsome terus di undi walaupun persembahan pada malam itu mendapat kritikan pedas juri.

Cuba kita tengok Mystarz LG...... tidak terdengarpun rungutan dari penonton. Permarkahan dari Juri dapat menyelamatkan pelajar yang benar2 berbakat. Jadi tak salah kalau pihak ASTRO mengubah cara penjurian. Dengan perubahan itu insyallah AF7 akan lebih dihargai dan lebih bagus dari musim yang lepas.

No comments:

Post a Comment