I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, March 12, 2009

Ulasan Diari AF ( Minggu 1 Eps.3 )



Wow !!! Itulah yang boleh saya katakan apabila melihat sedutan Diari AF7 semalam. Walaupun klip agak singkat menunjukkan para pelajar berlatih menyanyi, saya terpukau dengan mutu vokal pelajar2 baru ni. Kita boleh lihat Cikgu Shafi & CT Hajar tdk banyak marah kalau dibandingkan dengan AF terdahulu. Memang nampak pelajar2 baru ini mempunyai mutu vokal yang senang untuk dibentuk.
Antara pelajar yang menarik perhatian saya adalah Hafiz yang membawakan lagu Aizat, sungguh merdu sekali. Walaupun sekali sekali ada sedengaran sedikit2 intonasi suara Aizat namun suara Hafiz lebih husky. Pun begitu, Cikgu Shafi telah menegur cara sebutan 'a' hafiz yang begitu terbuka. Ia sepatutnya disebut dengan lebih bulat. Cikgu Shafi harus faham bahasa orang Sarawak & Sabah adalah baku dan lebih kepada pelat Indonesia. " SayA tidak adA bacA" bukan " Saye tidak ade bache ". Jadi bila dah terbiasa, susah nak membulatkan sebutan 'a' . Apa2pun Hafiz kena ikut kata cikgu k!
Rini juga amat mengejutkan saya, apabila rini bercakap suaranya agak kasar. Akan tetapi apabila menyanyikan lagu Azharina, alunan suara rini sungguh mengasyikkan. Seperti yang telah saya nyatakan dalam catitan lepas, vokal Rubisa adalah pilihan saya. Rubisa mempunyai tone suara yang mirip dengan suara penyanyi Indonesia. Walaupun Rubisa menyanyi dengan bersahaja namun kelunakan suaranya tetap dapat kita nikmati. Cara Cikgu Aris juga mencuri perhatian saya. Beliau telah menunjukkan cara melembutkan pinggang dengan membuat gerakan sharp ke kiri,kanan,depan & belakang. Ini amat membantu membentuk postur badan ketika menari. Seperti biasa Kak Mah memang vass! Saya paling suka tengok mimik muka dia yang lucu tu. Tapi tau tak? Nampak aje Kak Mah tu melaram giler depan TV, hakikatnya Kak Mah pakai selipar je sebab view dia separuh je ditunjuk kat TV tu! Sampai ketemu lagi..............

No comments:

Post a Comment