I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, December 02, 2008

Kami Tak Ketuk Duit Mawi - Ekin

Oleh NOR FADZILAH BAHARUDIN fadzilah.bahar@utusan.com.my

Semakin hampir dengan hari bahagia, pelbagai tohmahan yang dilemparkan terhadap Mawi dan Ekin.DIA tidak pernah bersalah dan tidak pernah menyakiti hati sesiapa. Namun gadis berusia 29 tahun ini sendiri tidak mengerti mengapa tidak sudah-sudah cerita-cerita peribadi mengenai dirinya ditelanjangkan.Apakah salah dan silap dirinya? Dia sudah tidak mampu berfikir dan tidak mahu memikirnya. Tetapi jauh di sudut kamar hatinya dia tahu salahnya hanya satu iaitu dicintai dan menyintai lelaki yang menjadi pujaan hati khalayak seantero Malaysia.Namun janganlah terus terusan menjadikan hidupnya satu permainan. Tidak puas-puaskah mereka di luar sana membuka pekung atau sisi gelap hidupnya.

Satu persatu kisah peribadinya dibongkar, dia masih boleh tersenyum. Diikuti kisah dia mengikis duit kekasih hatinya, turut bertebaran di awangan dia masih mampu bertahan.Tetapi semakin hampir dengan hari bahagianya, kisah keluarganya ditaja oleh Mawi semakin menjadi-jadi. Hinggakan ada pihak yang mendakwa rumah yang baru diduduki oleh keluarga Ekin di Johor Bahru juga merupakan sedekah amal jariah daripada bakal suaminya itu agak mencalar hati wanitanya. Tidak cukup dengan itu pelbagai lagi kisah dusta mengenai keluarga Ekin dijaja merata tempat.

Apakah motif dan tujuan cerita-cerita mengenai kehidupan keluarganya dijaja? Enggan mengambil tahu lebih lanjut hal remeh itu, tetapi pemilik nama sebenar Nora' Ashikin Rahmat ini menjelaskan, keluarganya masih mampu memiliki apa yang ada hari ini. “Keluarga saya tak sengkek dan kami tak ketuk duit Mawi. Malah kami tak pernah meminjam duit Mawi pun. Kami masih mampu menyara keluarga kami,” tutur Ekin dengan lembut menafikan perkara tersebut.Dalam pertemuan itu, Ekin masih boleh tersenyum meskipun riak wajahnya mencerminkan sedikit pengertian dan mengharapkan agar kisah dongeng keluarganya tidak sewenang-wenangnya dijadikan bahan bualan.

Menyambung bicara sambil senyuman yang masih berbaki kata Ekin: “Rumah di Johor Bahru baru siap dan menggunakan duit Ekin, Aein (kembar Ekin) dan abah. “Siapa yang pandai-pandai cakap abah Ekin tak ada pencen. Sedangkan abah Ekin bekerja sebagai operator tentera dahulu dan kini dah bersara serta mempunyai pencen. Duit pencen abah dan duit kami berdua kami kumpul dan bina rumah tersebut.” Akui Ekin, apa yang berlaku ini satu mainan emosi yang memerlukannya tabah, kuat dan memekakkan telinga selain menganggap pihak-pihak yang menyebarkan cerita itu mempunyai niat yang buruk terhadap diri dan keluarganya.

Liku-liku kehidupan
Cerita Ekin, walaupun pelbagai kata nista dan cacian yang tidak putus-putus dilemparkan padanya, ia sedikit pun tidak membuatkan dirinya lelah. Jauh sekali untuk duduk dan menyesal dengan apa yang telah berlaku.Persoalannya kini, apa yang membuatkan dia semakin kuat untuk berdepan dan mengharungi liku-liku kehidupan sebagai isteri kepada jejaka idaman Malaya kelak? “Alhamdulilah, saya berada di tempat yang benar jadi saya tak perlu takut. Saya berdiri di atas kaki sendiri dan bersyukur kerana Allah mengurniakan rezeki yang berlipat ganda kepada saya,” katanya lagi.
Mawi beria-ia
Tika dan saat ini pastinya cinta hati Mawi ini kini sedang sibuk dengan persiapan kahwin mereka. Kata si manis ini lagi: “Persiapan masih berjalan dan Alhamdulillah semua dalam keadaan yang baik. “Mawi yang paling beria-ia dalam persiapan ini dan tak mahu ada kekurangan atau masalah pada tarikh keramat kelak.” Dalam sibuk menyiapkan semuanya masih juga ada kata-kata belakang yang berbisik mengatakan pasangan tersebut tidak mengotakan kata-kata mereka. Jika sebelum ini kedua-duanya bersetuju mahu menyatukan cinta mereka dalam keadaan yang ringkas dan kecil tetapi apa yang dilihat sekarang berbeda dengan apa yang diperkatakan.

Menjawab persoalan itu, Ekin menegaskan: “Bukan kami yang nak buat besar-besaran, tapi orang lain. Kami sendiri tak menyangka perkahwinan kami akan jadi sebesar ini.
“Slot di Astro dan tajaan yang lain semuanya datang dari orang lain bukan kehendak kami. Apabila memikirkan Mawi mempunyai peminat yang ramai tak salah sekiranya kami terima kerana mahu menghargai peminat dia. Kalau ikutkan saya, saya lebih suka buat dalam keadaan sederhana sahaja.”

Tidak terjejas - Mawi
Sementara itu, bagi juara Akademi Fantasia musim ketiga ini, semakin dekat dengan hari penyatuan cintanya semakin banyak gelora yang dialaminya. Ia bagai air yang mengalir tiada henti, namun bagi Mawi semua itu tidak melemahkan atau membuatkan dia tertekan.“Saya anggap semua ini biasa sahaja. Terus-teruskan lagi untuk berkata-kata atau menyebarkan pelbagai cerita. Saya tak akan lemah,” katanya sambil tersenyum penuh makna. Menjelaskan isu itu, lelaki paling popular di Malaysia ini berkata: “Semuanya tak betul, dan saya tak menyara keluarga Ekin pun. Mereka masih mampu untuk menyara kehidupan mereka sekeluarga.”

Sehubungan itu, sebagai lelaki yang bakal memberi perlindungan kepada Ekin, Mawi tidak menafikan, jauh di sudut hati dia simpati melihat Ekin terus-terusan menjadi mangsa keadaan.

No comments:

Post a Comment