I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, December 23, 2008

Mawi-Ekin: Astro Jawab TV3

JOHOR BAHRU 21 Dis. - Stesen satelit berbayar, Astro, kesal dengan laporan TV3 yang mendakwa pihaknya tidak memberi kerjasama kepada krew stesen televisyen swasta itu untuk membuat liputan majlis pernikahan Mawi dan Ekin di Masjid Sultan Abu Bakar, semalam.
Ketua Perniagaan Bahagian Melayu Astro, Khairul Anwar Salleh berkata, laporan wartawan itu yang mendakwa dia dihalang membuat liputan majlis pernikahan Mawi adalah tidak berasas.
"Saya difahamkan selepas selesai acara akad nikah yang disiarkan secara langsung menerusi Saluran Oasis (106), wartawan tersebut telah menemu bual Mawi. Macam mana dia boleh mendakwa pihak kami menghalangnya membuat liputan.
"Memang kami sudah rancang untuk memberi kebenaran kepada stesen televisyen lain menemu bual pengantin tetapi hanya selepas siaran langsung. Ini kerana hak penyiaran secara eksklusif untuk majlis tersebut adalah milik Astro," katanya.
Beliau bercakap pada sidang akhbar selepas persandingan Mawi dan Ekin di Stadium Tertutup Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) di sini semalam.
Khairul Anwar berkata, apa yang dikesalkan oleh pihak Astro, rakaman temu bual antara wartawan tersebut dengan Mawi dan Ekin tidak pula disiarkan untuk tontonan umum.
Menurutnya, selain majlis akad nikah, acara di Felda Taib Andak pada 28 Disember ini dan persandingan di Hotel Palace of the Golden Horses pada 11 Januari depan juga adalah hak penyiaran eksklusif Astro.
Bagaimanapun kata Khairul Anwar, stesen televisyen lain boleh membuat liputan selepas siaran langsung.
Jelasnya, memang ada beberapa penerbit program yang menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada pihaknya untuk meminta izin membuat liputan hari bersejarah Mawi.
Kata Khairul Anwar, pihaknya hanya meminta supaya permohonan dilampirkan surat rasmi, namun tiada yang berbuat demikian.
"Kalau ada yang hantar surat rasmi memohon, sudah pasti akan dipertimbangkan kerana kami sentiasa bersikap terbuka. Kami tidak ada niat untuk membalas dendam pada mana-mana pihak. Saya amat kesal dengan apa yang dilaporkan," katanya.
Beliau berkata, laporan yang tidak berasas itu boleh membuatkan orang ramai memandang serong kepada wartawan lain yang ternyata tidak menghadapi masalah semasa bertugas.
Sebelum ini, wartawan dari stesen berkenaan pernah menimbulkan suasana kurang enak sewaktu melaporkan berita pada majlis perkahwinan Ashraf Sinclair dan Bunga Citra Lestari.
Sementara itu, Mawi yang diminta mengulas tentang kejadian berkenaan berkata, dia tidak tahu menahu akan hal tersebut.
"Saya tidak tahu apa-apa. Saya ditemu bual oleh wartawan berkenaan selepas majlis akad nikah secara tertutup. Saya tahu pun setelah rakan-rakan dan saudara mara hantar SMS tanya kedudukan sebenar.
"Temu bual kami tidak dikeluarkan, berita lain pula yang keluar. Pada saya perkara ini tidak perlu diperbesar-besarkan kerana ia hal kecil.
"Sebelum ini saya memang ada pergi ke Media Prima mengundang rakan-rakan wartawan untuk menghadiri majlis perkahwinan saya dan tidak sangka ini pula berlaku," katanya.
Mawi yang kesal dan sedih dengan apa yang berlaku pada hari pernikahannya berkata, beliau tidak takut kejadian tersebut akan menjejaskan perjalanan kariernya.
Katanya, dia tidak bersalah dalam kejadian tersebut justeru tidak perlu meminta maaf kepada mana-mana pihak.
petikan : Utusan Malaysia / 221208

No comments:

Post a Comment