I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, December 22, 2008

Raya Haji @ Lundu 2008


Bersama-sama keluarga Abang Azmi

Bonda Hjh.Shuhada bersama Nek Ham.

Keluarga adik bongsu saya, Zurina yang datang jauh dari Labuan.

Comelnya I'ish

Sedang khusyuk mendengar Khutbah Raya Haji

Daniel bergaya dgn baju 'pink'
Anak daddy dah besar!
Tempat mengambil wuduk yang unik


Lembu yang bakal dikorbankan
Lembu telah disembelih
Sedang melapah lembu

Maaf kerana lambat posting pengalaman saya semasa beraya di rumah abang saya Azmi, di Lundu baru-baru ini. Lundu terletak kira-kira 1 jam setengah perjalanan dari Bandaraya Kuching. Lundu terletak dihujung Kepulauan Borneo, dan semestinya pemandangannya indah sekali. Ia dipagari oleh banjaran gunung dan mengadap pantai! Taman Negara Gunung Gading terletak di Lundu. Keindahan alam flora & fauna menjadi tarikan utama di sini selain air terjun dan 'hot spring'.

Abang Azmi sebenarnya baru sahaja berpindah ke Lundu apabila beliau ditawarkan menjadi Pegawai Daerah @ D.O. bagi bahagian Lundu. Sememangnya terasa asing apabila beraya ditempat orang, tapi seronok. Selepas solat Aidil Adha di Masjid Daerah Lundu, aktiviti menyembelih lembu korban diadakan. 5 ekor lembu telah dikorbankan untuk diagih-agihkan kepada orang miskin dan penduduk berdekatan.

Seperti biasa juadah 'wajib' yang saya biasa masak apabila hari raya ialah Lontong. Emmmmmmm dapat pujian tau terutama sambal tumis & kuah lodeh. Sampai 3 mangkok baru puas! Di Sarawak, kemeriahan Raya Haji tidak seberapa kalau dibandingkan dengan Raya Puasa. Amat jarang dibuat rumah terbuka kecuali untuk saudara terdekat sahaja.
Saya harap gambar-gambar diatas sedikit sebanyak dapat saya kongsikan kepada semua untuk sama-sama merasa kemeriahan beraya di Lundu.

No comments:

Post a Comment