I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, June 25, 2008

Bual Santai bersama Stanly





Semalam saya berkesempatan membuat dinner appointment dengan bintang AF6 kebanggaan Sarawak, Stanly! Sebenarnya saya mengenali kakak kepada Stanly iaitu Puan Jacklyn David yang sama-sama bekerja di dalam bidang perhotelan sebelum ini.

Saya agak terkejut apabila melihat Stanly tidak sebesar yang kita lihat di skrin TV. Beliau memang berisi tapi comel ( rendah je orang nya ) dan very pleasant looking. Dia begitu friendly. Stanly ditemani oleh PA nya, saudara Roni yang agak pendiam tapi mesra. Robi adalah sepupu kepada Stanly. Kawan baik saya Mohd. Arshad ( Pengurus Jualan Coronade Hotel, KL ) yang mengatur pertemuan ini.

Sepanjang kami makan bersama, banyak cerita2 yg Stanly kongsi bersama kami. Sebagai peminat fanatik rancangan AF, saya tidak melepaskan peluang utk bertanya banyak perkara untuk dikongsi bersama pembaca setia blog saya.

Semestinya Pengetua AF6, Ramli MS menjadi soalan pertama saya. Garang ke dia? Stanly mengatakan Ramli MS tidaklah begitu garang. He is very caring dan macam bapa lah. Cuma strict sikit. Namun beliau very understanding. Tenaga2 pengajar juga begitu prihatin dan mereka dianggap seperti ibu dan saudara sendiri.

Stanly mengatakan duduk di dalam akademi amat meletihkan. Mereka tidak dibenarkan keluar malah setiap pergerakan adalah dirakam. Sememangnya kekok apabila pergerakan kita sentiasa diperhatikan malah dipertontonkan kepada semua orang. Itulah sebabnya untuk menghilangkan kebosanan dikurung berjam2, berhari2, berbulan2 di akademi; mereka terpaksa bermain2, bergurau2 sesama sendiri. Nah, inilah yang dipertontonkan di dalam diari. Apabila segmen ini ditunjukkan dalam TV, ia nampak seolah2 mereka tidak serius dan asyik bermain. Sebenarnya itu adalah masa rehat mereka. Stanly menjelaskan, kelas2 adalah begitu padat dan mereka ada deadline untuk menghafal melodi, lirik, tarian dsbnya.

Stanly menambah, “ Kami diberi lagu pada hari isnin dan kena hafal melodi & lirik pada hari yang sama. Kami cuma ada 4 hari untuk berlatih sebelum ke rehearsal penuh pada hari Jumaat dan hari Sabtu untuk konsert sebenar. ” Yang menyedihkan mereka dikutuk teruk oleh juri apabila tidak dapat membuat persembahan yang terbaik semasa konsert. Juri sepatutnya tidak membandingkan pelajar dengan artis yang sedia ada. Mereka berlatih dengan lagu2 mereka berbulan2 di dalam studio. Hasilnya tentu lebih sempurna. Apa-apapun itu adalah cabaran yang harus mereka tempuh sepanjang menjadi pelajar AF.

Stanly telah merakam rancangan Trek Selebriti di Kuching pada minggu lepas. Sama-samalah kita menontonnya nanti. Tak sangka, rupa2nya Stanly pandai memasak. Ye lah ,beliau adalah lulusan dalam kursus Culinary ( memasak ) di Kolej SATT yang terletak di Jalan Hj. Taha Kuching.

Stanly juga menyatakan beliau akan membuat persembahan di Sibu sempena Borneo Cultural Festival ( BCF ) yang akan berlangsung hujung minggu ini. Ayuh , bagi warga Sibu sama2lah kita memberi sokongan moral kepada Stanley…. Wasssseeeeeeeeey !