I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, March 27, 2010

ZEE AVI SUDAH BERTARAF ANTARABANGSA

Gambar DJOHAN SHAHRIN SHAH dan AMIN FARIJ HASAN

GAYA persembahan Zee Avi sewaktu beraksi pada konsert sulungnya di KL Live Centre, Kuala Lumpur, malam Sabtu lalu. TERIMA kasih kepada dunia teknologi moden hari ini yang telah menjadikan anak muda ini popular dalam sekelip mata.

Tidak dinafikan lagi, YouTube khususnya merupakan akses utama hari ini dalam usaha untuk mengesan bakat baru yang tiada siapa sangka memiliki keistimewaan tersendiri. Itulah yang terjadi pada diri Zee Avi atau nama sebenarnya, Izyan Alirahman yang berjaya mengharumkan nama negara di pentas seni antarabangsa.

Biarpun sudah menempa nama di peringkat internasional yang menjadi idaman banyak anak seni di negara ini, tetapi bagi Zee Avi, populariti tidak banyak mengubah hidupnya. Dalam satu sidang akhbar khas yang diadakan di Hard Rock Cafe, Kuala Lumpur, petang Isnin lalu, Zee Avi tidak merasakan dirinya sudah berubah biarpun kini namanya dikenali oleh masyarakat dunia.

"Dari segi kerja, memang saya semakin sibuk memenuhi undangan nyanyian tetapi sebagai seorang individu, saya masih lagi orang yang sama. "Saya bertuah kerana dapat bekerja dengan ramai orang yang berbakat dan faham dengan apa yang saya mahukan menerusi muzik saya.

"Memang itu matlamat saya dari awal lagi untuk berkongsi muzik saya dengan semua orang," kata gadis berusia 23 tahun ini yang menggalas tanggungjawab bukan sahaja sebagai penyanyi tetapi juga komposer serta penulis lirik. Turut hadir pada sidang akhbar itu ialah Pengarah Jualan, Universal Music Malaysia, Michael Chi.

Dalam majlis itu juga, Zee Avi telah menerima anugerah Emas di atas kejayaan album sulungnya yang mencatatkan penjualan sebanyak 7,500 salinan di negara ini. Selain Malaysia, albumnya turut mencatatkan anugerah Emas di Singapura serta Taiwan dan kini pihak Universal Music sedang cuba untuk mendapatkan slot persembahan buat Zee Avi sempena Anugerah Industri Muzik Ke-17 pada 2 Mei ini.

Kunjungan Zee Avi ke Malaysia adalah bersempena dengan konsert pertamanya yang baru berlangsung di KL Live Centre, Kuala Lumpur pada malam Sabtu lalu yang telah mengundang 3,000 pengunjung. Apa yang membanggakan, kesemua 3,000 keping tiket untuk menyaksikan konsert berkenaan semuanya habis dijual dalam tempoh dua hari sahaja.

Kisah karier seni Zee Avi memang menarik untuk diperkatakan dan sememangnya tuah merupakan salah satu aspek dalam penentu kejayaan seseorang artis itu. Siapa sangka, pada September 2007, hanya dengan sebuah rakaman untuk seorang sahabat yang kebetulan tidak dapat menyaksikan persembahannya telah mengubah hidup Zee Avi secara total.

Memang tuah berpihak kepada anak kelahiran Miri, Sarawak ini apabila dia menerima respons positif daripada pengunjung laman web popular itu. Rentetan daripada kejayaan itu telah mendorong Zee Avi untuk terus memuat naik video nyanyiannya dan daripada situ, bakatnya mula dikesan oleh pemain drum kumpulan The Raconteurs, Patrick Keeler bersama-sama pengurusnya, Ian Montone.

Melihat bakat istimewa yang ada dalam diri Zee Avi, Montone kemudiannya mempromosikan video muzik Zee Avi kepada Emmett Malloy yang terus mengambilnya untuk menjadi artis rakaman di bawah syarikat Brushfire Records.

Jika ada yang tidak tahu, Brushfire Records merupakan syarikat rakaman milik seorang penyanyi dan komposer terkenal Amerika Syarikat (AS), Jack Johnson. Sebelum merakamkan album perdananya, Zee Avi terlebih dahulu mencuri perhatian ramai menerusi sebuah lagu No Christmas For Me yang dimuatkan dalam album This Warm December: A Brushfire Holiday.

Tarikh 19 Mei 2009 akan terus menjadi sejarah tersendiri buat Zee Avi apabila album pertamanya yang juga mengangkat nama komersialnya itu mula dipasarkan. seterusnya

No comments:

Post a Comment