I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, March 14, 2010

ULASAN KONSERT TIRAI AF8

Akhirnya konsert Trai AF8 yang kita nanti-nantikan telah berlangsung dengan jayanya semalam. Saya rasa ini adalah permulaan yang baik kerana kebanyakkan pelajar telah membuat persembahan yang boleh dikira 'ok' dan tidak menghampakan. Bagi saya ada segelintir pelajar yang salah memilih lagu kerana ia langsung tidak dapat memberi impak untuk konsert yang memperkenalkan diri mereka. Konsert ini amat penting untuk memancing undi kerana 'first impression' amat-amat penting.

Berikut adalah komen peribadi saya terhadap persembahan pelajar-pelajar di konsert Tirai AF8.

Farina (Tiada Lagi) :
Suara sedap tapi nampak kurang selesa mungkin kerana beliau adalah peserta pertama.

Shah (Drama King) :
Sedap tone suaranya ala-ala penyanyi kulit hitam.

Anum (Peleset Kota) :
Sepatutnya Anum kena control sikit keghairahannya untuk menonjolkan diri. Persembahan 'over acting' ini akan memberi kesan buruk kepada undian beliau.

Daus (Bye Bye Bye) :
Pemilihan lagu yang silap kerana dance music sebegini langsung tidak memberi impak kepada vokal beliau. Walaupun pandai menari namun tumpuan harus diberikan kepda vokal.

Ema (Tiada Lagi Tangisan) :
Butir-butir lirik seperti dikunyah dan kita langsung tidak dapat memahami lagu tersebut.

Adira (Gagap)
Satu lagu pemilihan lagu yang silap. Persembahan beliau dibayangi stacy. Lagu ini langsung tidak dapat menyerlahkan vokal beliau.

Maulana (Tekad)
Saya mula menyukai pelajar ini. Suara jantan dan lontaran vokal yang bagus sekali!

Alif (Live Like We're Dying)
Suara yang unik yang belum wujud dalam mana-mana pertandingan sebelum ini, tapi perlu digilap untuk menjadi lebih terserlah.

Nad (Gantung)
Kurang menyerlah. Suara agak biasa kita dengar dimana-mana pertandingan. Mana perginya suara-suara mantap dari Semenanjung? Bila saya tengok audition di c@15 ramai sungguh calon-calon yang bersuara mantap terutama dari Johor tapi kenapa tak terpilih???

Iwan (Coba)
Ini adalah pilihan saya untuk konsert ini. Penuh yakin, suara mantap dan personaliti menarik. Tahniah Iwan.

Shahir (Andalusia)
Setiap musim ada sahaja pelajar yang berpersonaliti sebegini... faisal, qaud, aswad sekadar memberi beberapa contoh. Harapan saya shahir akan diberi lagu yang benar-benar sesuai dengan suara dan personaliti beliau. Persembahan ok, ok sahaja.

Ain (The Climb)
Persembahan terbaik untuk pelajar wanita. Tahniah ain... aura finalis dah nampak... suara ala-ala penyanyi indon, personaliti menarik dan ada pesona seorang penyanyi. Mungin undian tidak menyebelahinya seperti farhan dulu namun dengan kualiti suara nya Ain boleh pergi jauh!

PERSEMBAHAN TERBAIK
Ain & Iwan

PENGACARA
Seperti biasa Sarimah berjaya melunaskan tugasnya dengan baik akan tetapi Jimmy nampak stress, kurang selesa, lost of words [ kenapa ek? ] dan tidak serasi dengan Sarimah. Awal lebih serasi sya rasa. Mungkin Jimmy jarang menjadi MC secara terbuka seperti ini.... tapi takpa... insyallah untuk konsert sebenar nanti Jimmy harus kerja keras k!

JURI
Adlin - harap-harap tahun ni beliau lebih mengajar dari menghina. Kadang-kadang kritikan beliau melampau dan boleh menjatuhkan kredibiliti pelajar. Beliau lebih sesuai mengkritik bidang lakonan dari bidang nyanyian.

Ning - Memang pilihan saya, simple tapi banyak pengajaran. Jangan menjerit, jangan bongkok dan buka mulut adalah sinonim dgn ning. Keep up your good work!

Aznil - Harapan saya termakbul. Saya mula meminati cara aznil mengkritik apabila melihat beliau menjadi juri dalam Sehati berdansa dan Raja Lawak. Kritikan yang jujur, membina dan tidak keterlaluan. Tahniah Aznil. Beliau bakal menjadi juri favourite untuk musim ini!

PENTAS
Simple dan tidak berserabut. Saya suka dengan penataan cahaya dan setting yang amat sesuai untuk pentas nyanyian.

DIARI AF
Saya kurang bersetuju dengan komen orang ramai terutama di semenanjung yang mengatakan waktu siarannya kurang sesuai kerana dilangsungkan pada waktu marghrib. Bagi saya tidak semua negeri mempunyai waktu marghrib yang sama. Di Sabah dan Sarawak waktu marghrib di sini adalah antara jam 6.15pm hingga 6.50pm. Kalau tidak berkesempatan bolehlah menonton siaran ulangan jam 11.00 malam. Bukan satu masalah kan?

KESIMPULAN

Saya amat berpuas hati dengan persembahan pelajar semalam. Walaupun ada cacat celanya tapi harus diingatkan, mereka belum lagi masuk kelas, so... kita akan lihat perkembangannya di minggu-minggu yang akan datang!

PELAJAR FAVORITE JEFBUJ
Ain, Iwan & Maulana.

No comments:

Post a Comment