I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, March 29, 2010

ULASAN KONSERT KE-2 AF 8

MAULANA - PERSEMBAHAN TERBAIK [ gambar : Astro.com ]

Puas hati atau tidak? Bagi saya konsert minggu ke dua ni agak hambar, mungkin ketidakseimbangan pilihan lagu menyebabkan persembahan pelajar tersasar dari apa yang kita harapkan. Ulasan berikut adalah dari kacamata saya sebagai Pengkritik bebas di dalam blog.

Sebelum saya komen pasal persembahan pelajar saya akan beri komen pasal barisan Juri untuk konsert ke 2 AF 8.

1. Saya tak percaya 100% apa yang dikiritik oleh Juri Professional kerana mereka adalah manusia biasa yang ada perasaan ego, tunjuk pandai, minat dengan peserta pilihan masing2, emosional, marah tak bertempat dsbnya.

2. Kehadiran Deja Moss adalah tepat. Dia layak menjadi pengkritik. Kritikannya adalah jujur dan kritikan yang mengajar serta membina bukan menghina dan berlagak semua tahu. Pengetahuan dari segi teknik vokal banyak membantu Deja melontarkan komen.

3. Adlin seperti tahun2 yang lepas tetap berlagak pandai dalam segala aspek. Tiada yang betul dari kacamata beliau. Bila pelajar menari & buat macam2 gimik dia kata menyemak, tarian tak betul, better fokus dgn vokal. Tetapi bila pelajar berdiri tegak dan fokus pada vokal, beliau kata tak dramatik, malas, tak menghayati.... apa2 pun Adlin, biarlah Adlin dalam dunia Adlin sendiri. Pada pandangan saya kritikannya lebih kepada menghina dan membunuh jiwa pelajar. Bagi Adlin itu mungkin tidak ada apa2 pada dia tapi kepada pelajar ia boleh ’demotivate’ semangat mereka. Seperti yang pernah saya komen pada AF7 lepas, Adlin lebih layak untuk jadi Juri teater atau raja lawak sahaja. Dia sendiri tidak boleh menyanyi dan menari macamana boleh menjadi Juri pertandingan menyanyi? Komen yang dilontarkan banyak ke arah persembahan lakonan di atas pentas!

4. Aznil adalah contoh seorang pengkritik yang tau apa yang dia cakap. Walaupun persembahan Aznil selalu ’over do’ tapi itu adalah Aznil. Satu hal, Aznil tidak boleh menyuruh orang lain mengikut cara Aznil. Budak2 tu baru nak keluar dari kepompong. Mereka tak boleh nak keluarkan ‘STAR VLUE’ dalam masa yang singkat. Kita tengok beribu2 penyanyi masa ni... sampai tak 10% yang dah jadi STAR??? Tak de kan? So jangan harapkan atau push budak2 tu mengeluarkan aura STAR yang mustahil untuk mereka lakukan dalam 2 minggu konsert! Penyanyi yang menyanyi lebih 20 tahun pun tak dapat nak tunjukkan diri mereka tu ada STAR.

PENILAIAN PERSEMBAHAN PELAJAR
1.EMA / PAKAI BUANG (Stacy) 5/10
Very good opening, very confident tapi Ema nampak tercungap2. Sebutan kurang jelas dan suara macam menjerit sepanjang persembahan. Orang pasti membandingkan persembahan Stacy dangan Ema, inilah yang menyebabkan performance Ema nampak jauh ketinggalan.... kesian ye.

2.DAUS / MENATAP MATAMU (Aril) 8/10
Wow! Sedapnya suara Daus meyanyikan lagu ni. My personal view ia better than Aril. Selain menambah improvisasi dalam lagu, Daus bijak memainkan emosi ceria dalam persembahannya. Persembahan yang simple tapi menyerlah kelunakan suara Daus.
Saya tak bersetuju bila Adlin mengatakan gerakan Daus kaku sedangkan lagu ini memang tidak sesuai untuk menaripun. Tahukah Adlin yang Daus ni seorang penari?
Komen Aznil yang mengatakan macam persembahan budak sekolah pun saya kurang setuju. Bagi saya Daus memang pelajar pun! Dengan lagu santai begini tiada apa yang dapat dilakukan dan lagu ni takde korus dan klimaks [ dok ulang2 rangkap satu & dua je ]. Lagipun persembahan inilah yang diluluskan oleh tenaga pengajar. Tak kan nak lawan cakap cikgu kot! Lain lah kalau lagu yang ada jiwa memberontak atau marah dan ada klimaks barulah Daus dapat mempelbagaikan gerak geri & mimik muka.

3.NAD / AKU WANITA BIASA (Kris Dayanti) 5/10
Dah 3 minggu Nad kurang berjaya menarik hati saya untuk suka dengan persembahannya. Kenapa ek? Mungkin persembahan Nad macam dibuat-buat maksud saya tidak sebati dengan jiwa Nad. Tidak dinafikan suara Nad antara yang terbaik di antara pelajar2 lain tapi sayang Nad tidak tahu bagaimana untuk menggunakan kelebihan vokalnya. Suaranya selalu ke arah sumbang pada hujung2 baris lagu.
Yang peliknya sepanjang minggu kedudukan Nad selalu yang tercorot tapi masa konsert kedudukan Nad sentiasa dalam zon selamat. Ramai pengundi ni!
4. ALIF /DANCE WITH MY FATHER (Luther Vandross) 6.5/10
Saya dah boleh accept suara Alif minggu ni. Tapi masih rasa pelik kenapa tone suara bercakap tak sama masa menyanyi. Pendapat ini pun sama dgn Deja. It was a good performance mungkin gimik video clip pasal ayah Aliff dapat membantu emosi Alif.

5.FARINA / KETENTUAN (Ramlah Ram) 4.5/10
Sepatutnya Farina menggunakan pengalamannya menyanyi di Club untuk menyampaikan lagu ini dengan baik. High note tak sampai, low notes kurang jelas, tempo lari sikit dan semuanya lemah bagi saya. Satu persembahan yang tidak boleh dibanggakan.

6.IWAN-MENCARI KONKLUSI (Hujan) 5/10
Mungkin sebab Aura yang ada pada Iwan, Iwan tetap mendapat perhatian dari penonton. Pergerakan yang comel, ada stage present, muka yang menarik dan semua ini dapat menutup semua kelemahan dalam persembahan Iwan. Sebenarnya lagu ini langsung tidak sesuai untuk Iwan... lagu ini pun tak sesuai untuk bertanding dengan lagu pelajar lain [ kesian Iwan ek ] . Sebuah persembahan yang mudah untuk dilupakan.
7.ANUM / SEKADAR DI PINGGIRAN (Franscisca Peter) 5.5/10
Persembahan yang biasa-biasa saja. Suara serak ala rocker memang tidak sesuai untuk membawa lagu ini. Tapi saya suka dengan kejujuran Anum. Dia nampak bersungguh2 untuk menyanyi dengan baik. Betul kata Adlin dia terpaksa meminjam mood orang lain untuk membawa emosi lagu ini. Pun begitu Anum pandai mengawal suaranya supaya tidak sumbang.

8. AIN / LAGU HAPPY (Amy Mastura) 6.5/10
Kesian Ain, sekali lagi dia tidak diberi lagu yang bersesuaian dengan range vokal nya. Suara Ain yang ala2 negro sepatutnya membawa lagu yang lebih dramatik, barulah nampak kelebihannya. Bila Ain mendapat lagu sebegini, ia akan menjejas undiannya dan tidak mustahil Ain bakal disingkirkan minggu depan.
Bila Aznil kata kembalikan Ain yang dulu... pihak pengurusan harus bertindak cepat dengan memberi kan lagu yang sesuai supaya kita tidak kehilangan seorang yang berbakat besar seperti Ain.

9.MAULANA / HASRAT HATI (S.Mariam) 8.5/10
Mula2 mendengar vokal Maulana saya tahu, Maulana boleh memberi saingan kepada pelajar lain. Bagi saya inilah persembahan terbaik untuk malam ini selain Adira. Dengan lagak seperti penyani pro, Maulana dapat membuat kita percaya yang dia ada bakat yang besar. Tahniah Maulana! Saya nak lihat Maulana di final tapi sayang Maulana kurang popular dikalangan pengundi. Kenapa ek? Ayuh warga Johor... mari ramai2 afundi Maulana!!!!
Yang saya kurang setuju adalah, kenapa ibu Maulana dibawa ke pentas sejurus selepas persembahan Maulana? Sepatutnya selepas dikritik baru lah sesuai. Agak janggal apabila melihat ibu Maulana berada disisi bila dia dikritik. Juripun macam cover line je nak mengkritik.
10.SHAHIR /JANGAN NAKAL (Alif Satar) 5/10
Sebuahan persembahan yang biasa-biasa sahaja. Shahir gagal membawa lagu ini dengan baik. Sebutan tak jelas. Kalau kita lihat persembahan Alif Satar jauh berbeza. Ia membuatkan kita teruja dengan kenakalan yang diletakkan didalam suara dan mimik mukanya.
11.ADIRA / KU PERCAYA ADA CINTA (CT Nurhaliza) 8.5/10
Lagu yang tepat untuk Adira. Thumbs up untuk Adira kerana berjaya melunaskan tugasan minggu ini. Tak ada apa nak di komen. Adira memang ada kelas!!! Tahniah sekali lagi!
CARTA SEBELUM KONSERT
ALIF 13.18
IWAN 13.08
DAUS 10.05
ADIRA 9.60
NAD 8.60
FARINA 8.50
ANUM 8.32
MAULANA 7.78
SHAHIR 7.63
AIN 6.63
EMA 6.62
CARTA SELEPAS KONSERT
IWAN 12.47
ALIF12.30 DAUS 9.84
ADIRA 9.37
SHAHIR 9.34
NAD 8.54
FARINA 8.03
ANUM 7.99
MAULANA 7.71
AIN 7.38
EMA 7.03


PELAJAR TERSINGKIR : EMA

CARTA JEFBUJ
1. MAULANA & ADIRA 8.5/10
3. DAUS 8/10
4. AIN & ALIF 6.5/10
6. ANUM 5.5
7. EMA, NAD, IWAN & SHAHIR 5/10
11. FARINA 4.5/10

No comments:

Post a Comment