I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, March 24, 2010

ULASAN KONSERT PERTAMA AF8

Melihat kepada Konsert Pertama, boleh dikatakan semua pelajar ada potensi untuk menjadi artis yang berjaya kerana memiliki aset yang bagus iaitu SUARA yang komersial. Cuma apabila mereka diberi cabaran lagu yang bukan genre yang mereka suka atau tidak bersesuaian dengan suara, mereka akan tenggelam dan dikritik hebat oleh Juri dan sencara tidak langsung mereka akan diejek, dihina di dalam C@15 dan akhirnya bakat yang ada pada mereka akan disia-siakan begitu sahaja. Tapi inilah dinamakan cabaran bagi pelajar AF. Namun kalau tesingkir tidak bermakna mereka gagal. Lihatlah Aizat yang tersingkir awal dan kita lihat siapakah Aizat masa kini? Namanya segah dan sebaris dgn penyanyi sedia ada.

KOMEN PERSEMBAHAN PELAJAR

MAULANA / EKSTRAVAGANZA [ 6/10 ]

Maulana sungguh yakin di atas pentas, suara beliau mempunyai range yang besar dan telah digunakan dengan sebaik2nya. Satu Opening show yang energetic dan dapat memanaskan pentas.

ADIRA / BERTAMU DI KALBU [ 7.5/10 ]
Suara jelas dan lantang, good breathing, dan persembahan sungguh dramatik. Sunguh hebat sebab boleh mencapai pic yang tepat. Walaupun nada lagu ni tinggi tetapi dia berjaya melunaskan lagu tersebut dgn baik. Adira bakal menjadi pencabar dalam AF musim ini.

SHAHIR / KHATIMAH CINTA [ 7 / 10 ]

Tak sangka Shahir dapat membawa lagu ini dengan baik. Walaupun dia adalah bekas seorang penyanyi Nasyid namun imej nasyid langsung tidak kelihatan. Penuh beremosi dan dramatik, namun Shahir harus buka mulut lebih luas untuk mendapat lontaran suara yang lebih jelas.

NAD / ERT [ 4.5 ]

Nad selalu diberi baju yang tak sesuai, dan ini memberi impak kepada persembahannya. Nad sedaya upaya untuk beraksi seksi dan boleh dikira agak berjaya walaupun ia amat berbeza dengan karektor sebenar Nad sebagai pemain futsal! Suara gemersik Nad tidak dapat ditonjolkan di dalam persembahanini.

DAUS / CARI JODOH [ 4.5 ]

Setakat ini Daus belum lagi dapat membuktikan kehebatannya sebagai pelajar AF8. Suara biasa sahaja namun tidak dapat dinafikan Daus ada X faktornya Cuma Daus kena cari sendiri dimanakan kelebihannya sendiri. Daus kena lebih yakin dgn diri.

FARINA / PAPARAZZI [ 4 ]

Bila dapat lagu ni saya dah dapat rasakan lagu ini susah untuk dinyanyikan. Kalau disuruh penyanyi profesional sekalipun saya tak terfikir mereka boleh membawanya dengan baik. Suara Farina tenggelam timbul dan diction kurang jelas. Persembahan yang mendatar.

ALIF / KAU & AKU [ 5 ]

Walaupun persembahan Aliff nampak ceria dan bertenaga tapi suara macam tak keluar. Alif kena belajar lebih lagi bagaimana untuk mewarnakan suaranya.

ANUM AKU TAK PERCAYA CINTA [ 7 ]

Seronok sangat melihat persembahan Anum, dia buat lagu ni macam lagu dia je. Walaubagaimanapun kedengaran tempo nya agak lari sikit.

SHAH / BENGANG [ 7 ]

Sedapnya suara Shah. Good voice control. Part menjerit Shah harus pandai menjaga teknikal control supaya tidak bingit. Yang bagusnya dia menyanyi tak serupa Akim. Mungkin keadaan fizikalnya kurang mendapat perhatian dari pengundi.

AIN / HEY LADIES [ 6.5 ]

Tidak dinafikan suara Ain antara yang terbaik dalam musim ini. Sayang sekali suara nya tidak betul2 dimanfaatkan untuk lagu ini. Persembahan yang biasa; persembahan Prelude labih bagus!
EMA / YANG TERBAIK [ 7 ]

Suka sangat dengan suara Ema. Lagu ni agak cheeky namun Ema kurang bermain dengan emosi ini. Of couse Marsha lebih baik. Lagu santai ini tidak mencabar vokal Ema.

IWAN / HAVENT MET YOU YET / [ 8 ]

Iwan ni nampak cool je. Mungkin ini sikap sebenar si mix chinese blood ni. Dia memang ada style bila menyanyi. Suara Iwan juga antara yang terbaik musim ini. Bet me, he will be in the final. Iwan ada good package. Betul kata Cikgu Q, bila Iwan naik pentas je semua mata tertumpu kepadanya. Iwan harus sedar dgn aura yang dimilikinya.

CARTA AKHIR

ANUM 25%
AIN 12%
SHAHIR 11%
IWAN 10%
ADIRA 9%
EMA 7%
FARINA 6%
NAD 6%DAUS 5%
MAULANA 4%
ALIF 3%
SHAH 3%

PELAJAR TERSINGKIR ; Shah

CARTA JEFBUJ

1. Iwan 8/10
2. Adira 7.5/10
3. Shahir 7/10
4. Shah 7/10
5. Ema 7/10
6. Anum 7/10
7. Ain 6.5 /10
8. Maulana 6/10
9. Alif 5/10
10. Daus 4.5/10
11. Nad 4.5
12. Farina 4

gambar : Astro

No comments:

Post a Comment