I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, April 13, 2009

ULASAN KONSERT AF KE-5

AIRIL TUNJUK TARING!

Itulah yang boleh saya katakan untuk konsert ke-5 ini. Mungkin lagu yang bagus dan pasangan yang serasi membuatkan persembahan Airil begitu menonjol sekali. Walaupun saya kurang suka dengan vokal Airil namun lagu ini amat sesuai dengan vokal Airil. Tahniah Airil. Orang yang turut membantu Airil untuk kecemerlangan ini semestinya Marsha! Lagu sebegini memang makanan Marsha. Kedua-duanya saling membantu sama lain membuatkan lagu ini seolah2 milik mereka.

Walaubagaimanapun kecemerlangan Airil masih tidak dapat menenggelamkan kecemerlangan Hafiz buat kali ke-5. Ketiga-tiga Juri tetap berpihak kepada Hafiz! Mungkin antara Hafiz dan Mila kurang ada keserasian namun ini tidak menghalang Hafiz untuk cover line apabila ada sesetengah part verse Mila yang ke laut sedikit bak kata Juri Adibah Nor. Hafiz tidak terpengaruh dengan kelemahan pasangannya. Tahniah sekali lagi Hafiz.

Di dalam c@15 ramai yan perasan tenaga pengajar lebih teruja dengan Airil hingga membuatkan cikgu2 terlompat2 dan bersorak apabila mendapat pujian dari para juri, tetapi tidak pada Hafiz. Mereka kata nampak sangat cikgu2 tu bias atau prejudice dengan pelajar. Sejak minggu lepas apabila Airil dikritik teruk hinggakan cikgu sanggup sambar microphone untuk membidas juri. Perbuatan sebegini harus dielakkan. Apakah perasaan pelajar2 lain apabila melihat gelagat cikgu mereka yang begitu ghairah terhadap pelajar favorite mereka?

Well, ini lah drama yang AF buat sesuai dengan rancangan ini yang penuh dengan kezutan dan kontroversi. Inilah juga rencah2 serta resepi yang menyebabkan rancangan Akademi Fantasia merupakan rancangan yang paling popular di Malaysia. Demam AF memang tidak pernah kebah. Malah di dalam laporan Majalah Aksi menyatakan penonton AF telah mencecah 1 juta penonton!!! Tahniah Astro! Siapa kata AF telah hilang taring?

Selepas menonton konsert saya telah menunggu keputusan sms sehingga pukul 11.45 malam dan ini adalah keputusannya ;

AIRIL 25% HAFIZ 23% AISHAH 15% AKIM 12% QHAUD 9% CLAUDIA 9% YAZID 4% DAN ISMA 2%.

Terkejutkan? Selama ini Isma yang mengungguli carta tetapi untuk konsert ke-5 Isma jadi tercorot! Kenapa ya? Adakah disebabkan perbuatan “sumbang’ di atas pentas bersama suami? Kalau kita lihat di c@15 berpuluh2 sms masuk mengutuk perbuatan tersebut. Bagi saya ini bukan salah Isma tetapi si suami yang begitu rakus dan cuba menunjuk perasaan yang begitu mendambakan sang isteri yang lebih sebulan telah ditinggalkan. Malangnya Isma pulak yang menjadi tempiasnya. Kesiankan! Bagi saya tak ada masalah, lain orang lain pandangannya. For me its natural! Tak ada apa2 yang perlu saya komen.

Kadang2. kita harus faham. chatters selalunya amat sensitif. Silap sedikit mereka akan menghukum pelajar. Macam kes Claudia dalam diari, apabila diusik anak si kutip tu yang Claudia suka Qhaud, terus Claudia dituduh GEDIK, gatal, mengada2, tak sedar diri dah beranak bersuami dan macam2 lagi. Adilkah untuk Claudia digelar sebegitu? Yang sebenarnya tiada apa2 yang berlaku cuma gurauan semata2. Hopefully pihak produksi harus bertindak lebih bijak, jangan semata2 untuk menaikkan rating AF, pelajar yang menjadi mangsa.

Ulasan persembahan :


ISMA / ZUL 2BY2

Ini lagi satu contoh lagu yang kurang sesuai dipertandingkan untuk level Akademi Fantasia. Kalau Pertandingan Bintang Klasik atau Pertandingan nyanyian lagu era 70-80an bolehlah. Bagaimana Isma hendak bersaing dengan lagu duet berhantu yang meletup2 di radio di era 2000 ini? Mungkin pakcik & makcik suka tetapi bagi anak muda mereka lebih teruja dengan lagu yang berentak masa kini. Vokal Isma bagus tetapi tiada kelainan dalam setiap konsert. Saya kurang setuju dengan Juri Adibah Nor mengatakan suara Isma tidak ada mirip Dato Siti. Cuba pejamkan mata dan bukakan telinga, pasti terdetik di hati suara siti kah itu? Memang tidak dapat dinafikan suara Isma mirip suara Dato Siti. Bila menyanyikan lagu milik Dato Siti ni, memang sah suara mereka sama. Saya harap lain kali jangan memberikan lagu Dato Siti kepada Isma kerana Isma harus mempunyai identiti suara tersendiri. Contohnya Claudia, saban minggu tone suara Dayang seolah2 telah hilang dari Claudia.

5/10

AKIM / FARAH

Kemunculan Akim sememangnya dinanti2kan oleh peminat Akim. Suara sorakan untuk Akim menggamatkan dewan. Akim bermula dengan baik. Suara Akim penuh keyakinan. Kemunculan Farah amat membantu persembahan Akim dan gandingan suara mereka agak serasi. Seperti kata juri pergerakan Akim tidak natural, nampak sangat Akim terlalu berhati2 takut2 geraktarinya tidak selari dengan Farah. Saya amat berpuas hati dengan persembahan Akim yang nampak ada peningkatan.

6/10


QHAUD / HELIZA

Ini bukanlah lagu favorite saya, jadi bila Qhaud dan Heliza gagal membawanya dengan baik, lagilah saya tak suka lagu ini. Dari sesi latihan di diari lagi saya boleh nampak kedua2 mereka memang tidak ada keserasian. Muka selamba Qhaud semasa menyambut Heliza datang sudah memberi clue gandingan mereka tidak akan berjaya. Semasa konsert, Qhaud nampak bersungguh2 sangat untuk membawakan lagu ini, sementara Heliza pula gagal membawa lagu ini dengan baik. Hasilnya persembahan mereka hambar dan tidak menarik perhatian penonton lebih2 lagi barisan juri. Saya rasa agak terkilan dengan Juri Adibah Nor yang menyatakan nyanyian Heliza sumbang dan sepatutnya ini tidak harus berlaku. Adibah sepatutnya memberi komen kepada pelajar sahaja bukan penyanyi jemputan. Adibah perlu professional. Adibah juga memberi komen yang sama kepada Mila. Saya rasa persembahan Qhaud yang palng teruk semasa konsert ke-5 ini namun undi menyebelahi Qhaud dan dia terselamat dari disingkirkan.

3.5/10


HAFIZ / MILA

Hafiz memang nak menang dalam pertandingan ini. Lihatlah di Diari, jarang kita lihat si Hafiz tidur ke, makan ke, main2 ke atau bergurau dengan kamera yang membingitkan telinga tu. Tapi peleknya tak jadi pelajar pilihan tenaga pengajar untuk pelajar cemerlang pulak ye??? Sebaliknya yang main2, terlompat sana sini, usik2 orang, bagus pulak di mata cikgu. Biarlah… yang penting bagi saya PELAJAR CEMERLANG PILIHAN JURI! Kalau tiada undian SMS atau Jari Menjadi Juri pasti Hafiz dah bawak balik hadiah2 tu! Menyentuh pasal vokal Hafiz, ya, sungguh mantap dan penuh versatility! Sayang lagu ini tidak banyak high note, sebaliknya note2 yang mendatar sahaja. Terdengar juga ada juga verse2 yang Mila bawakan sumbang tetapi Hafiz amat bijak cover dan menyebabkan kelemahan Mila tenggelam begitu sahaja. Kejayaan duet ini juga diperkuatkan lagi dengan lakonan walaupun ringkas namun memenuhi kehendak feel lagu ini. Untuk konsert kali ini Hafiz tetap juga menjadi pilihan Juri disamping Airil.

8/10

CLAUDIA / VINCE

Inilah yang dinamakan keserasian atau chemistry. Paduan suara mereka amat manis sekali. Keyakinan Claudia di pentas memang tidak dapat dinafikan. Aksi Claudia seolah2 dai menghibur penonton di rancangannya sendiri. Tidak banyak masalah pada persembahan Claudia. Cuma yang dapat saya rasakan ialah kemunculan Claudia tidak begitu menonjol seperti rakan2 lain terutamanya Airil,Akim & Hafiz. Saya tidak terkejut bila Claudia tidak akan ke final sama nasib seperti Rosma AF1, Ayu AF3, Yazer AF3, Aizat AF 5 dan beberapa orang pelajar lagi yang mempunyai kualiti suara yang bagus tetapi tidak ada wow factor untuk memancing undi.

6.5/10



AISHAH / ALIF AZIZ

Sangkaan saya meleset. Saya begitu teruja menunggu kemunculan Dafi, tuan punya lagu tersebut. Tetapi yang muncul adalah penyanyi popular dari Singapura yang terkenal dengan lagu sayang,sayang,sayang Alif Aziz ( Juara Realiti TV ANUGERAH di Singapura ). Bagus sekali drama yang dirancang di mana Alif selaku peminat dari bawah yang ingin berduet dengan Aishah! Pemberian loket dan menyuapkan cheese tart kepada Aishah sungguh romantis! Dari segi persembahan bagi saya sederhana sahaja. Lagu ini langsung tidak memberi impak apa2 kepada Aishah. Lagu ini terlalu santai dan tidak menguji tahap vokal Aishah. Berbanding dengan lagu pelajar lain, lagu Aishahlah yang paling tidak sesuai untuk dipertandingkan. Walaupun Aishah membawanya dengan baik namun tidak ada apa2 yang istimewa untuk menampilkan muzik Aishah. Fakulti seharusnya menyahut seruan Juri untuk memberi lagu yang benar2 mencabar pelajar. Lagipun ini adalah konsert ke-5! Lagu ini lebih layak untuk lagu bonus pelajar!

5/10


YAZID / YAZER

Hancur! Itulah yang dapat saya katakan. Suara mereka tidak ada keserasian. Ini lagu pop rock tetapi Yazid bawa style balada. Cikgu Syafi dan Cikgu Siti Hajar telah beberapa kali menegur Yazid supaya jangan melenggokkan lagu cara balada tapi tetap keluar jugak lenggok tu masa konsert. Energy & stamina kurang menyebabkan Yazid agak siksa untuk menarik suaranya. Mungkin juga aksi yang Yazid yang ‘terlebih sudah’ menyebabkan Yazid hilang fokus. Nasib baik ada Yazer yang menjadi penyelamat. Yang peleknya setiap konsert Yazid mendapat komen negatif dari Juri tetapi Yazid tetap menjadi favorite dan sentiasa berada dalam top 5! Saya pasti kalau inilah keadaannya tidak mustahil Yazid bakal ke final nanti. Kes Yazid ni sama seperti Toi AF6 dan Aswad AF5. Mana mereka sekarang ekk???

4.5/10



AIRIL / MARSHA

Bagus Wokkkkkkk! Inilah contohnya paduan suara yang serasi dan memberi impak kepada semua. Walaupun Airil nampak ‘melampau’ dengan aksi2 yang berahi dengan Marsha tapi ia amat sesuai dengan lirik lagu ini. Saya tahu ramai yang menyampah dengan aksi si Airil tapi bagi saya itulah sepatutnya yang Airil lakukan untuk menghidupkan karektor dalam lagu ini. Tahniah Airil. Pun begitu, komen Juri cara Airil membawa lagu ini terikut2 dengan penyanyi asal. Tak kesahlah… janji penonton suka, betol tak wok??? Tapi kalau Adibah jadi pasangan Airil malam tu, Airil buat juga aksi tu ke ??? ( pk pk lah sendiri! )

8.5/10



SIDI / ZAHID

Zahid adalah penyelamat bagi persembahan terakhir dari Sidi. Tanpa Zahid tak taulah bagaimana Sidi nak menarik hati pengundi dengan persembahan yang sentiasa mendapat komen pedas dari Juri. Walaupun Zahid berjaya menyelamatkan Sidi namun Sidi tetap tidak selamat dari penyingkiran. Seperti yang pernah saya nyatakan dalam posting saya yang lepas2, AF ni bukan gelanggang untuk Sidi. Gelanggang untuk Sidi adalah Bintang RTM. Di dalam Bintang RTM faktor yang paling penting adalah mutu vokal bukan populariti. Sidi merupakan antara vokal lelaki terbaik di dalam AF malah jauh lebih baik dari Yazid, Isma dan Airil yang sentiasa mengungguli carta. Malangnya Sidi tidak ada wow factor atau X factor untuk menarik pengundi yang terdiri dari remaja belasan tahun. Saya harap Sidi akan berjaya diluar sana dan Sidi harus ingat, Sidi keluar dengan maruah dan jangan toleh ke belakang, teruskan cita-cita Sidi untuk menjadi penyanyi rakaman di suatu masa nanti.

4/10

Carta Selepas Konsert

1.Isma-18%

2.Hafiz-17%

3.Yazid-15%

4.Akim-10%
5.Aishah-10%
6.Claudia-9%
7.Aril-9%
8.Qhaud-8%
9. Sidi - 5%


Carta Jefbuj

1. Airil 8.5/10
2. Hafiz 8/10
3. Claudia 6.5/10
4. Akim 6 /10
5. Isma 5/10
6. Aishah 5/10
7. Yazid 4.5/10
8. Sidi 4.5/10
9. Qhaud 4/10
gambar ihsan : Mr.Manager & klubbkidd.com

2 comments:

  1. Tak sangka laaa...abang realii peminat af yaa??? Best the info...thanks arr for sharing...

    ReplyDelete
  2. Ya eiba, abg memang suka sangat dgn realiti tv show ni terutama AF. Kalaulah one day abg dijemput jadi juri alangkah bestnye!!!! hahaha

    ReplyDelete