I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, April 06, 2009

ULASAN KONSERT AF KE-4

HAFIZ CEMERLANG BUAT KALI KE-4!

Cemerlang buat kali ke-4 tidak bermakna Hafiz boleh mendabik dada. Riak muka Hafiz yang sentiasa tenang dan bersyukur menyebabkan ramai orang menyukainya. Cemerlang di konsert tidak menjanjikan beliau menjadi pelajar cemerlang di kaca mata tenaga pengajar. Pelekkan? Itulah yang disuarakan chatters di C@15. Sebaliknya Akim yang mempunyai attitude problem dan mencetuskan kontroversi pulak yang meraih kejayaan!

Kita tinggalkan dulu episod Akim vs Hafiz tu. Sekarang kita cerita pasal penyingkiran pelajar malam itu. Zizi? Rubisa? Inilah yang bermain dibenak otak saya malam itu. Malah muka tenaga pengajar & Principal pun nampak macam kejutan letrik ! Kenapa mereka? Kenapa tidak Qhaud & Sidi? Jelas sangat bila jari menjadi juri ini lah akibatnya. Walaubagaimanapun mereka keluar dengan MARUAH! Kedua-duanya memberi yang terbaik semalam terutama Zizi, lagaknya macam penyanyi rock wanita tersohor! Dgn stamina yang bagus dan confidence level yang tinggi beliau berjaya menawan dan memecahkan dewan! Tapi, orang suka ke? Terutama yang buta seni, hati, perasaan & pancaindera bukan itu yang mereka cari! Yang mereka cari ialah yang handsome, cute, seksi, stylo… suara ke laut, itu semua ‘ tarak kesah punye’. Nama pun rancangan realiti, inilah hasilnya. Zizi, Rubisa jangan risau, percaya pada bakat yang ada pada anda berdua. Tak semua yang finalist tu berjaya kat luar sana tu. Lihat Aizat, walaupun ‘drop-out’ tapi tengoklah kejayaannya sekarang.

Ulasan persembahan :



AISHAH
Pembukaan konsert dimulakan dengan persembahan Aishah! Eh... Aishah ke ni? Jadi Minah Rock pulak, walaupun lembut, kecik, namun bakat dan suaranya BESAR! Tahniah Aishah. Tak adillah kalau kita nak komen Aishah “tak rock’’ namun transformasinya amat boleh dibanggakan. Silapnya Aishah tidak bergerak lebih, nampak terkongkong walaupun dah tak pakai kasut tumit tinggi. Kalaulah Aishah benar-benar LAYAN betul2 muzik rock tu dgn aksi lebih berani sudah tentu ia dapat mmberi impak yang berlainan!

6/10

CLAUDIA
Saya rasa aksi duduk di atas lantai ni dah KOMAN kata orang! Tiap2 minggu mesti ada yang buat aksi sebegitu! Tak payah lah buat repeatition. Saya rasa lebih baik Claudia berdiri tegak dan focus ( cara Shiela Majid) barulah dapat memberi impak yang besar. Suara not bad, dah semakin jauh dari suara Dayang! Still corak persembahan Claudia sudah dapat diagak! Tiada kelainan, Cuma voice control beliau begitu bagus sekali. Suara serak basah sebegini memang sesuai dengan lagu slow rock.

6/10
QHAUD
Walaupun Qhaud pandai mengaji dan melenggokan suara namun tidak semestinya berjaya membawa lagu sebegini. Lagu Dato Siti terlalu besar untuk beliau. Qhaud nampak tercungap2 menghabiskan verse2 lagu tersebut. Lenggoknya masih keras dan Qhaud seolah2 teragak-agak untuk melontarkan vokalnya. Sepatutnya apabila memberi persembahan ke-2 dengan lagu yang sama, Qhaud harus memberi yang lebih baik tapi sebaliknya yang berlaku. Tertinggal tempo, lupa lirik, salah masok dan akhirnya merosakkan persembahan nya. Yang peliknya seteruk2 begini tetap lulus di mata pengundi!

4.5/5
ARIL
Ya, memang comel, energetic walau dah terseliuh kaki! Bagi saya memang persembahan nya mantap namun suara Aril belum sampai tahap untuk dibanggakan. Walaupun tone sedap tapi tetap suara KEPIT ( meminjam kata2 Kudsia ). Aril ni ibarat ADAM AF2 lah. Salah sikit takpe… tetap final punye! Janji muka comel, ada attitude pengundi tetap suka terutama nya gadis2 dan budak2 sekolah. Airil should buat sesuatu yang boleh meninggalkan kesan di hati penonton. Ingat tak si Kefli AF3 dulu? Semua konsert kira suam2 kuku namun persembahannya di Putra Jaya amat meninggalkan kesan! Airil kena cari X-factor yang ada padanya. Kita tak mahu cari Juara yang setakat cukup2 pakej sahaja tapi kita nak Juara yang mempunyai tahap vokal yang boleh di jual dipertandingan peringkat antarabangsa seperti Jacklyn Victor & Mila!

6.5/10
YAZID
Saya dah mula muak dengan si Yazid ni. Bukan salah dia, tapi juru kamera yang begitu suka fokus kepada Yazid di dalam diari. Kenape ek? Suara memang KAU tapi bila time konsert takde apa-apa pun yang boleh membuatkan kita terpaku! Sayang Yazid tidak pandai menggunakan KELEBIHANnya itu. Dah masuk hari ke – 6 pun Yazid boleh kata tak tak sure dgn melodi! Mana taknya Cikgu Acis marah. Takkan dah minggu ke empat payah sangat nak cari FEEL lagu! Persembahan Yazid kira OK lah. Cuma kelemahan Yazid suara selalu OFF KEY & suara tak selari dgn muzik! Dengen kelemahan sebegini Yazid still boleh cantas kedudukan Hafiz dan Airil ,menjadikan beliau tempat kedua selepas Isma. :P

5/10
AKIM
Persembahan Akim boleh dikatakan memukau minggu ini! Imej rambut Akim memberi kesan dalam persembahannya! Akim begitu yakin, lontaran suara bagus, dan memang terserlah tone suara Akim yang husky & sexy tu! Ha inilah baru dikatakan satu transformasi yang berjaya! Tahniah Akim, Cuma saya harap Akim perlu bersikap lebih matang dan jangan layan sangat sikap PANAS BARAN tu kerana ia akan membunuh kareer Akim nanti.

7/10
ISMA
Astarghfirullah!!! Isma ke tu? Isma ibu muda, sopan, lembut, keibuan jadi BRUTAL macam tu? Tahniah Isma, Isma memang versatile, walaupun agak janggal dan ‘berlakon’ dengan watak minah rock namun Isma berjaya membawa wataknya dengan baik. Walaupun suara tak sesuai, macam kena paksa namun Isma berjaya melunaskan tugasnya dengan baik!

6.5/10


RUBISA
Seperti biasa tahap vocal Rubisa memang kelas tapi tiada peningkatan yang ketara. Part ‘jerit’ tetap ada dan Rubisa perlu lebih berusaha untuk control suara. Stage present bagus, pandai berkomunikasi dengan penonton dan bermain dengan lensa kamera. Cuma mungkin Rubisa tidak ada X-factor menyebabkan bakat besar Rubisa tidak disedari atau tenggelam kalau dibandingkan dengan pelajar lain.

6.5/10


HAFIZ
Berilah apa sahaja genre lagu pada Hafiz, percayalah, Hafiz bisa saja membawanya dengan baik. Itulah dia Hafiz, anak emak yang masih remaja, rambut kembang, muka comel dan berbakat besar. Kalau Dato Ct dah bagi compliment sebegitu tinggi di tambah pula dengan komen2 semua juri sejak minggu pertama lagi, Hafiz telah berada di kelompok atau level yang lain dari pelajar lain. Tidak ada dalam sejarah AF dari musim ke-1 hingga ke–4 seorang pelajar yang memdapat pujian setiap minggu! Ingat kata Dato Ct, jgn lupa diri, kekalkan attitude baik yang ada pada diri Hafiz dan semua kualiti telah ada pada Hafiz. So…. ??? Hafiz jgn leka, teruslah berusaha hingga ke FINAL!

Amat menyentuh hati apabila selesai persembahan Hafiz, AC telah membenarkan Hafiz & Akim memeluk keluarga mereka! Dari ciuman dan pelukan erat Hafiz dgn mamanya dapat kita lihat betapa Hafiz ni anak yang manja & cukup rapat dgn keluarga.

8/10


SIDI
Kesian Sidi, payah benar untuk menyesuaikan diri dengan warga AF. Mungkin Sidi dah kawin dan kekok untuk bergaul dgn budak2 tu. Sifat rendah diri ini lah yang memusnahkan Sidi. Tidak dinafikan suara Sidi antara yang terbaik, fizikal sidi yang tegap, tampan pun boleh menjadi bonus kepada Sidi. Mungkin AF bukan gelanggang untuk Sidi. Sidi lebih sesuai masuk ke gelanggang Bintang RTM. Barulah boleh menyerlah. Persembahan Sidi malam tu biasa2 sahaja, still nampak muka Sidi teragak2. Bila sampai korus baru ada sedikit impak. Lepas tu.. hilang begitu saja. Saya jangkakan Sidi yang terkeluar, tapi bila saya lihat carta selepas konsert Sidi berjaya memintas pelajar lain ?!?!? Pelik bin ajaib!

4.5/10

ZIZI
Inlah baru boleh dikatakan penghibur! Suara, cara, taria, semua melambangkan seorang ROCKER! Zizi... YOU ROCK the dewan malam tu. Inilah genre lagu Zizi. Tapi sayang, baru nak menunjukkan belang dan identiti sebenar Zizi, dia dah tersingkir!!! Zalimmmmm betul. Tapi bagi saya Zizi keluar dengan MARUAH!

7.5/10

LAGU BONUS
Sesuatu yang amat sempurna apabila setiap pelajar menunjukan vokal yang mantap terutama di bahagian high note. Memang tidak dapat dinafikan masing2 mempunyai kelebihan tersendiri.

Carta Jefbuj

1. Hafiz 8/10
2. Zizi 7.5/10
3. Akim 7 /10
4. Airil 6.5/10
5. Isma 6.5/10
6. Rubisa 6.5/10
7. Aishah 6/10
8. Claudia 6/10
9. Yazid 5/10
10. Qhaud 4.5/10
11. Sidi 4.5/10

pelajar sebelum konsert bermula:PELAJAR dan PERATUSAN (%)

ISMA - 21

YAZID - 16

HAFIZ - 10

SIDI - 8

ARIL - 8

AISHAH - 8

ZIZI - 7

CLAUDIA - 6

AKIM - 6

RUBISA - 5

QHAUD - 5

Kedudukan pelajar selepas undian ditutup:PELAJAR dan PERATUSAN (%)

ISMA - 16

HAFIZ - 14

YAZID - 12

QHAUD - 9

AKIM - 9

AISHAH - 8

ARIL - 8

CLAUDIA - 7

SIDI - 7

ZIZI - 6

RUBISA - 5

No comments:

Post a Comment