I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, April 07, 2009

TENAGA PENGAJAR NAIK ANGIN ?







Hari ini dalam sejarah! Sepanjang musim AF tidak pernah berlaku perkara sebegini. Cikgu Fatty & Cikgu Siti Hajar tiba2 bersuara seolah2 tidak berpuas hati dengan komen juri. Walaupun komen mereka berlapik namun sikap sebegini tidak profesional. Juri ada pandangan masing2 dan tidak semestinya tepat. Itu cuma pandangan mereka. Tidak ada salah atau betul. Sekiranya cikgu mula campur tangan dalam penjurian, apa peranan barisan juri? Cikgu ada 6 hari untuk bersemuka dgn pelajar dan membetulkan kesilapan mereka, kalau dah tak masuk ajar, nak salahkan juri?

Itulah gunanya slot Diari Harian, Diari EXT & Diari INT sebagai saluran tenaga pengajar untuk menunjukkan rasa tidak puas hati dengan komen juri, bukan mencelah semasa konsert.

Berbalik kepada komen Cikgu Fatty & Cikgu Siti Hajar. Ya, memang ini bukan pertandingan vokal, tapi kalau setakat persembahan sahaja mantap tapi pitching asyik ke laut, tak ada dinamik, tak ada versatility boleh ke? Graduan AF juga yang jadi mangsa nanti. Tujuan juri menyerang (komen) pelajar adalah to educate pengundi untuk mengundi yang betul2 layak diundi. Kita lihat contoh si Yazid, Akim dan Airil. Komen ke atas mereka panas2 tapi penonton still juga mengundi mereka. Suara sebaik Rubisa, Claudia, Sidi dan Zizi, pengundi tak appreciate! Yelah, mereka ni kurang dari segi penampilan tapi tidak bemakna mereka ini tidak layak diundi.

Itulah tahap mentality orang Malaysia ( walaupun saya faham 80% pengundi adalah budak mentah ) rupa paras masih juga jadi ukuran. Kalau kita lihat sahaja American Idol, berbeza pulak persepsi orang barat. Yang juara dahlah gelap, gemuk, bibir tebal, botak, tapi mereka tetap mendapat undi. Itulah sebabnya juara American Idol tidak ada yang gagal malah jadi jutawan dalam sekelip mata.

Lain pulak senarionya di Malaysia. C@15 dijadikan forum untuk mencaci, mengejek, menyumpah pelajar. Kita sedar di industri pelancongan, orang Malaysia ni terkenal dgn keramahannya, sopan santunnya, baik budi dan bla bla bla tapi bila orang luar membaca komen2 ‘gila’ di c@15 berbaloi ke Malaysia dicap sebagai negara yang penuh dgn adab sopan?

Saya tak salahkan 100% chatters di c@15 tapi pihak Astro harus memandang serius perkara ini. Moderator patut memainkan peranan. Sms yang masuk harus dipantau. Jangan kira untung perniagaan sahaja. Ini tidak, moderator sendiri pun teruja dan memberikan topik2 hangat untuk diperdebatkan! Kalau di internet tak apa tapi bukan di kaca televisyen. Secara tidak langsung ini boleh melibatkan pergaduhan dan sikap kenegerian! Sejak kesemua 6 orang pelajar Sabah disingkirkan dari konsert prelude hingga ke konsert ke- 4 , pengundi dari negeri lain siap mencemuh orang2 Sabah, pandai menyanyi tapi tak ada aura, suara katak, tak boleh bertahan dan macam2 lagi! Apa ni? Ini satu provokasi!

Tidak dinafikan orang-orang Sabah mempunyai tone suara yang sedap. Telah saya nyatakan dalam posting saya yang lepas. Ini mungkin suara mereka mirip kepada suara orang Indonesia dan Philippines kerana kepulauan Borneo bersempadan dengan kedua-dua negara tersebut. Segelintir orang Sabah yang kahwin dengan orang Philipines & Indonesia, dan hasilnya anak2 mereka mempunyai tone suara yang versatile. Ini fakta.

Malah kalau kita lihat semua pertandingan nyanyian di Malaysia, rata-ratanya dipelopori oleh orang Sabah. Ini diakui sendiri oleh barisan juri dalam setiap audition. Cuma mungkin mereka2 yang berbakat ini tidak banyak peluang untuk mengembangkan bakat mereka di Semenanjung. Persaingan, sokongan, sikap prejudis tetap ada. Walaubagaimanapun telah ramai penyanyi dari Sabah yang berjaya masakini di Malaysia. Sekadar menyebut beberapa nama seperti Adam, Azharina, Stacy, Pija, Fiq, One Nation MC dll Sabah patut berbangga dengan bakat seni warganya. Tidak ketinggalan dari Sarawak seperti Dayang, Hujan, OAG, Camelia, Sh.Zarina, Bob, Deja Moss, Saiful dll semuanya berjaya dalam industri hiburan tanah air.

Kesimpulannya, saya harap penonton semua membuka minda, lebih bersikap professional, lebih berpengetahuan, lebih peka kalau hendak industri hiburan di tanahair kita berjaya, seiring dengan negara lain dan contoh yang paling dekat Indonesia. Barulah kita boleh berbangga mempunyai penyanyi yang benar2 berbakat yang boleh diketengahkan ke peringkat antarabangsa!

No comments:

Post a Comment