I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, September 24, 2009

RAYA @ LUNDU 2009








corat coret raya 2009
  • tahun ini saya beraya di Lundu kira-kira 50 km dari Bandaraya Kuching iaitu di rumah abang saya Azmi yang merupakan Pegawai Daerah Lundu atau D.O.
  • sudah menjadi tradisi, selepas solat sunat aidilfitri majlis ringkas bermaaf-maafan diadakan antara ahli keluarga.
  • ketiadaan arwah bapa yang sudah menginjak 6 tahun tetap meninggalkan kesan dan kami masih terasa ketiadaannya.
  • tradisi mencium lutut semasa bersalam masih kukuh diamalkan di Sarawak.
  • seperti biasa anak-anak saudara berdebar menunggu duit raya.
  • saya yang menjadi Chef tidak rasmi hari tu telah memasak juadah istimewa seperti kuah kacang, sayur lodeh untuk lontong, sambal tumis bilis, daging dendeng, nasi himpit, ketupat pulut dan kari ayam ( mak masak ).
  • kek lapis sememangnya menjadi hidangan utama di sarawak.
  • Rumah terbuka diadakan pada hari kedua. Anggaran 100 orang yang datang tetapi yang datang 300 orang!!!! Nasibaik lauk cukup2.
  • untuk Open House, Soto adalah menu utama disamping lauk pauk lain.
  • di hari ketiga Datuk Sri Adenan Satem datang untuk berziarah raya.... so saya kena masak lauk istimewa untuk Datuk... Satak ( sejenis spesis udang kara RM 45 sekilo - mahalnye... tapi datuk punya pasal on aje... saya buat masak sambal tumis... fuhhhhhhhhhh sodap. Then mak masak udang sambal kuning yang menjadi signature dish mak saya.
  • Sesi bergambar beramai-ramai bersama datuk turut diadakan.
  • pada hari itu juga saya dan keluarga balik ke Kuching dan acara berziarah diteruskan ke rumah saudara dan sahabat.
  • di Sarawak raya puasa di sambut seminggu malah hingga sebulan dan uniknya warga Sarawak sentiasa berbaju melayu lengkap sepanjang raya.
  • tahun ni saya dan daniel masing2 ada 3 pasang baju melayu yang saya tempah khas di Labuan. Butang baju adalah dari Kristal yang begitu popular di Labuan.
  • Hujung minggu ini saya akan beraya ke Sri Aman, Sarikei sebelum balik beraya ke Sibu sambil menghantar Daniel balik sebab Daniel bersekolah di Sibu.
  • Kesimpulannya raya tahun ni best sangat.... seronok dan happening. Hingga ketemu lagi di Raya 2010!!! Semuga panjang umur dan kita beraya lagi.

No comments:

Post a Comment