I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, April 30, 2008

Konsert AF @ Istana Budaya




Gempak! Konsert ke-7 bakal diadakan di Istana Budaya minggu ini. Ingat! Penganjur telah memberi 'dress code' yang perlu anda pakai semasa ke IB. No jeans & selekeh2 please ! Kita hendaklah menghormati undang2 premis yang bertaraf antarabangsa itu.

Minggu ini, lagu2 agak berat sedikit. Ditambah lagi dengan 2 lagu bonus. Apa2pun think positif, saya yakin mereka boleh bawa tugasan yang diamanahkan.

LAGU KONSERT KE-7

1. Nubhan - Dealova (Once)
2. Riz - Memburu Impian (Kaza)
3. Stanly - Footloose (Kenny Loggins)
4. Toi - Shakilla (Rahim Maarof)
5. Alif - Rozana (Search)
6. Nadia - One Nite Only (Dreamgirls)
7. Stacy - Hati ( Dato' Siti Norhaliza )

Lagu Bonus

1. The Music of the Night - Phantom of The Opera (Barbra Streisand)
2. Medley (Nasi Goreng,Apek & Marjiana,Terbang burung terbang,Si kechik keboom & lagenda)
Diharap mereka akan memberi lebih energy dalam persembahan mereka. Agak tertarik juga apabila Datuk Ahmad Nawab memberi komen di dalam akhbar mengenai barisan Juri AF yang seolah2 tahu segala2nya; sedangkan mereka tidak benar2 faham apa yang mereka kritik. Adalah tidak relevan apabila pengkritik mengkritik penampilan lebih daripada teknik vokal. Sekiranya mereka kata salah, mereka seharusnya menunjuk ajar pelajar bagaimana sebetulnya. Bukan main hentam saja.

Dalam Metro Ahad baru-baru ini, Seniman Negara 2006 yang juga pemuzik veteran, Datuk Ahmad Nawab menegur dan mengkritik kredibiliti juri Akademi Fantasia (AF). Katanya, juri dalam AF hanya pandai cakap saja, tetapi mereka sendiri tidak tahu atau kurang faham dengan butir-butir yang dikeluarkannya. Kita sendiri selalu mendengar juri dalam AF cakap mengenai ‘pitching’, ‘bar’, ‘bridge’, ‘tone’ dan sebagainya. Tetapi pada masa sama mereka tidak memberitahu atau menunjukkan apa itu ‘pitching’. Kalau pelajar dalam AF itu dikatakan ‘picthing’ salah, tunjukkan di mana kesalahan itu, dan macam hendak perbetulkan. Jangan bagi teguran macam hendak marah atau nak tunjuk garang tidak tentu pasal. Akhirnya, silap gaya semua juri dalam AF itu nanti boleh disamakan dengan perumpamaan ketam mengajar anaknya berjalan betul sedangkan dirinya pun masih berjalan senget. Kata Ahmad Nawab lagi, dalam hal ini, pelajar yang menjadi mangsa dalam mengejar populariti sesebuah program seperti AF.
( petikan akhbar Berita Harian 30/4/08 )
Diharap Juri2 dapat mengambil komen Datuk secara positif.

Cuba lihat bagaimana barisan Juri AMERICAN IDOL , mereka begitu santai dan tidak emosional. Bukan macam Juri AF, apa yang dibuat semuanya tak kena. Pejam mata salah, angkat tangan salah, tak tengok kamera salah, ekspressi muka salah dan semua salah. Ini lah punca pelajar jadi bingung, nervous, dan mental block bila naik pentas. Pelajar2 dah teragak-agak nak buat apa di atas pentas. Bila kita tengok Diari, Cikgu dah ajar apa yang betul, malangnya apabila berdepan dengan Juri, mereka kata salah, ini lah yang buat pelajar2 jadi confused!

** Kesian Mama Rina tersingkir! Adakah penyingkirannya kerana faktor umur?
( gambar ehsan dari mr.manager.blogspot.com)


No comments:

Post a Comment