I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, April 28, 2008

Contohi Juri AF Indonesia


Saya rasa, ramai orang bersependapat bahawa konsert ke-6 ada peningkatan yang ketara walaupun ada 2, 3 orang peserta yang lupa lirik. Mungkin lagu2 yang dibawa adalah mesra-telinga menyebabkan konsert tersebut tidak sehambar sebelum ini. Kritikan Juri pun berpada dan saya amat suka dengan kritikan Adnan yang begitu praktikal. Ini lah yang kita mahukan, bukan kritikan yang mengaibkan pelajar.


Saya pernah menonton Konsert AF Indonesia, bukan sahaja pelajarnya terdiri dari pelajar2 universiti yang mengambil jurusan Jurutera, doktor dsbnya, malah mereka mempunyai vokal yang begitu mantap sekali. Semasa konsert, para Juri begitu peka dengan teknik vokal bukan mengkritik benda yang bukan2 sebagai contoh, kesesuaian baju. Kenapa harus kritik baju? Bukan pelajar yang memilih baju tersebut. Kalau hendak mengkritik baju elok terus kepada Astro bukan semasa konsert berlangsung. Ini membuang masa. Apa yang pelajar hendak tahu ialah kelemahan persembahan mereka. Selain itu Juri banyak mengkritik gaya persembahan, posture badan dan cara berinteraksi. Itu semua telah dipelajari semasa di Akademi. AF Indonesia seperti yg dinyatakan tadi kebanyakan Juri menegur baris2 yang sumbang, dan terus mengajar teknik yg sepatutnya diaplikasikan. Sebab itu ketika Hetty Koes Endang menggunakan masa yg lebih semasa mengkritik, malangnya disekat oleh AC. Inilah kelemahan yang patut Astro beri perhatian.




Berikut adalah penilaian dari kacamata saya sebagai pemerhati.
Carta Pilihan Jefbuj :
1. STACY ( 8/10 )
Mantap, power & bijak mencari kelebihan diri & ditonjolkan melalui persembahan.

2. RIZ ( 7.5/10 )
Penuh keyakinan walaupun terkucil sedikit dibahagian tinggi, suara gemersik.

3. NADIA ( 7/10 )
Banyak energy dan pandai mengawal vokal.

4. ALIF ( 6/10 )
Persembahan terbaik berbanding minggu2 lepas, tapi nampak kekok berduet dgn Farah.

5. STANLY ( 5.5/10 )
Persembahan lebih baik dari konsert sebelum ini. Stanly harus belajar melenggokkan suara.

6. MAMA RINA ( 5/10 )
Tiada masalah dari segi vokal, mungkin disebabkan faktor usia beliau tidak popular.

7. TOI ( 3/10 )
Toi sudah nampak seperti tidak bersemangat utk meneruskan perjuangan. Nampak dari riak muka.
8. NUBHAN ( 3/10 )
Over confident menyebabkan tempo lari dan kadang2 pitching ke laut.

Saya tetap menjangkakan Stacy, Nadia & Riz bakal ke final. Alif & Nubhan kena kerja keras lagi. Stanly & Toi harus berhati2 kerana populariti mereka tergugat disebabkan tidak ada konsistensi.

Persandingan Khai & Rosma di awal konsert, sedikit sebanyak memberi impak kepada konsert kali ini. Kesian Stanly bila kain sampinnya terlondeh semasa menari. Sepatutnya Stanly berlagak selamba & betulkan sampin itu. Baru nampak professional. Kesimpulannya, konsert ke 6 telah menunjukkan sedikit kematangan. Semoga konsert yang bakal diadakan di Istana Budaya minggu ini memberi suntikan baru kepada semua pelajar.

** gambar ihsan dari mr.manager.blogspot.com

No comments:

Post a Comment