I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, October 08, 2009

BANDAR SRI AMAN





Semasa menghantar emak dan daniel balik ke Sibu minggu lepas, kami sempat singgah ke Bandar Sri Aman kira-kira 3 jam perjalanan dari Kuching. Sebelum ini Sri Aman dikenali dengan nama Simanggang. Pada tahun 70an Simanggang banyak pengganas iaitu Komunis, tetapi apabila pihak komunis telah di sapu bersih oleh askar kita masa tu, Simanggang telah menjadi aman tenteram. Bagi merayakan kemenangan itu maka nama Simanggang telah di tukar kepada nama Sri Aman hinggalah sekarang.
Setelah hampir 9 tahun saya tidak singgah di Bandar Sri Aman, arus pembangunan telah membanjiri bandar itu. Banyak bangunan rumah kedai dan juga taman2 perumahan yang tumbuh bagai cendawan lepas hujan.
Saya amat tertarik dengan monumen atau tugu yang terletak di Bulatan bandar Sri Aman yang berbentuk replika Burung Merpati yang melambangkan keamanan. Bila melihatnya terasa sangat aman di hati!! Daniel tak melepas peluang untuk bergambar di monumen tersebut.


2 comments:

  1. Ya rabbi Jef lewat jak sihat dirik....ada gaya YB la...

    Kamek tok dari Sri Aman kawan lamak dirik..agak2 ingat sik ?

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, kmk sihat walafiat, tapi sikdalah sampe obesiti nak?? Hahaha Biasalah, umur dah 43, hati senang, kehidupanpun ok. Sik maoklah kurus gilak, kelak nampak tua. hehe. Ne lah kmk kenal ktk mun ktk sik engkah nama disitok. Byk kawan kmk dari Sri Aman bah. Makin lah kmk tok dah jadi Penceramah & Lecturer lebih 12 tahun byk gilak org kmk jumpa, kadang2 sik ingat juak kmk koh. If you don't mind please drop an emel to jefbuj@yahoo.com. Of coz kmk mok jumpa balit kawan lamak kmk. Hope to hear news from u soon.

    ReplyDelete